به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در همایش فقر و نابرابری آموزشی که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد با بیان اینکه کارکرد نظام آموزش و پرورش با اختلال همراه است گفت: تفکیک بین دو مفهوم "مشکل" و "مسئله" ضروری است، گاهی این دو مفهوم را به جای همدیگر به کار می بریم. در جریان تصمیم گیری و مدیریت، فهم و تمایز میان این دو مفهوم اثرگذار است و کمک میکند تصمیم گیری شایستهتر و دقیقتری داشته باشیم.
وی افزود: به عنوان مثال با پدیده فقر آموزشی مواجهیم، فقر آموزشی یک مشکل است. ممکن است نگرش سادهای به این موضوع بخواهد آن را در قالب یک مسئله، فهم کند که اینگونه نیست.
وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از خطاهای رایج دیگر این است که در مقام تبدیل مشکل به مسئله دچار سوگیری ذهنی میشویم گفت: به عنوان مثال 70 سال گذشته تقریبا بهرهوری نزدیک به صفر است. این یک مشکل است. برای حل آن ساعتها آموزش برگزار میکنند اما هیچ اتفاقی نمی افتد. برخی میگویند حقوقی است، برخی میگویند ساختاری است و برای آن راهکارهایی برمیگزینند که هیچ کدام ممکن است به طریقه درست باعث حل مشکل نشوند.
حاجی میرزایی افزود: علت مشکل حوزه آموزش و پرورش این است که "بد" طراحی شده است و وقتی نظام بد طراحی شود، نمیشود خوب مدیریت کرد.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه منابع مالی در سیستم آموزش و پرورش در خدمت آموزش و پرورش نیست گفت: به عنوان مثال 96 درصد از 150 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش، در اختیار آموزش و پرورش نیست و بابت حقوق معلمان صرف میشود و مستقیما به حساب معلم واریز میشود.
وی با تاکید بر اینکه در قالب طراحی هوشمند است که منابع در سیستم میچرخد، اما اکنون اینگونه نیست گفت: به عنوان مثال برنامه درسی از منابع مالی تغذیه نمیشود، به این معنا که اگر منابع مالی آموزش و پرورش 300 هزار میلیارد تومان شود، باز تأثیری ندارد.
حاجی میرزایی ادامه داد: مأموریتهای آموزش و پرورش همراستا نیستند و برای تحقق اهداف، بهینه نشده است. معتقدم نسبت حکومت در قبال آموزش و پرورش به درستی درک نشده است. درست است که آموزش و پرورش توانسته نرخ پوشش تحصیلی را افزایش دهد، اما در کیفیت موفق نبوده است و دلیلش این است که مسئله را به درستی درک نکردیم.