جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
تولید و تجارت

تحقق توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در ناحیه نوآوری تهران

تحقق توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در ناحیه نوآوری تهران
مراسم افتتاح ناحیه نوآوری دانشگاه تهران برگزار شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ این رویداد توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، شهرداری و دانشگاه تهران روز چهارشنبه 10 خرداد در این سازمان برگزار شد.

دکتر اسدی در مراسم افتتاح ناحیه نوآوری تهران، گزارشی از عملکرد سازمان ارائه داد و گفت: براساس آمارها در سال 1401، بیش از 6 هزار و 500 متخصص در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان عضو و مستقر در پارک فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در این پارک در سال گذشته 340 هزار دلار صادرات داشته اند؛ خاطر نشان کرد: ابلاغیه‌ای برای پذیرش واحدهای فناور منتشر شد که 1500 شرکت اعلام آمادگی کردند و از این تعداد 200 شرکت در این پارک مستقر شدند.

اسدی با اشاره به هماهنگی های انجام شده با فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) و وزارت عتف (علوم،تحقیقات و فناوری) تشریح کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان قطب پارک های کشور در رفع نیازهای فراجا انتخاب شده و اخیرا در رویداد پلیس هوشمند، 132 شرکت دانش‌بنیان از سراسر کشور در زمینه نیازهای فراجا خدمات و محصولات خود را ارائه دادند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه در سال گذشته، 17 هزار و 453 متر مربع به فضای در حال بهره برداری پارک اضافه شده است،گفت: همچنین طی سال 1401، 8 شعبه پارک در کنار دانشکده‌های این دانشگاه ایجاد شده و یا تفاهم‌نامه ایجاد آن با دانشکده‌ها منعقد شده است.

اسدی درباره افق ترسیمی ناحیه نوآوری تهران اظهار داشت: در افق ترسیمی ناحیه نوآوری، شکل گیری اکوسیستم فناوری تهران، خوشه سازی فناوری، ریسک زدایی و تسهیل راه اندازی کسب وکارهای نوآورانه و ارتقای اقتصاد شهری دنبال می شود.

وی استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌ها، متخصصان، سرمایه‌گذاران، دانشجویان و مردم ناحیه را بازیگران اصلی ناحیه نوآوری عنوان کرد و افزود: زندگی پایدار، سبز و هوشمند، شعار ناحیه نوآوری است و دلیل دلیل گذر از پارک‌های علم و فناوری به سمت نواحی نوآوری این است که از تک هدف بودن در توسعه اقتصادی به سمت چند هدف بودن یعنی توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گام برداریم.

دکتر علی اسدی در خصوص ویژگی های ناحیه نوآوری تهران صحبت کرد و افزود: افزایش و ارتقای کمیت و کیفیت تحقیق و نوآوری دانشگاهی، ایجاد هم افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان توسعه اقتصاد شهری، ایجاد مکان‌هایی با پتانسیل‌های کارآفرینانه و نوآورانه و ایجاد بستر لازم جهت رشد تیم‌ها و شرکت‌ها با کمترین حمایت دولتی را از جمله ویژگی های این ناحیه معرفی کرد.

وی با بیان اینکه گستردگی ناحیه نوآوری تهران به بیش از 700 هکتار می رسد، گفت: این موضوع امکان گسترش فضای کسب و کار، ایجاد اکوسیستم فناوری و نوآوری باز، امکان استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده ها را فراهم می‌کند.

اسدی ادامه داد: همچنین در حال حاضر در ناحیه نوآوری شهر دانش، 600 شرکت دانش‌بنیان قرار دارند و پتانسیل اشتغال حدود 18 هزار نیروی دانش‌آموخته را دارد.

ناحیه نوآوری تهران؛ منطقه میانی برای اتصال صنعت،بازار و دانش بنیان به دانشگاه ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در این مراسم نیز با اشاره به اینکه وظیفه ما تامین زیرساخت‌ها است گفت؛ مجموعه دانشگاه تهران دارای نیروی انسانی خوبی است و می بایست در توسعه ناحیه نوآوری تهران از شرکت های خصوصی، دانشجویان و اساتید متخصص بهره بگیرد.

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه دانشگاه شریف و دانشگاه علم و صنعت دارای ناحیه نوآوری هستند گفت؛ جنس کار ناحیه نوآوری تهران متفاوت خواهد بود و در این میان می توان از ظرفیت‌های مالی موجود و قانون جهش تولید استفاده و به آبادی ناحیه نوآوری کمک کرد.

دهقانی فیروزآبادی افزود؛ مفهوم نوآوری اجتماعی یک مفهوم مهم و جدی است که باید در قلب تهران تزریق شود و این امر با وجود اساتید برجسته حوزه علوم انسانی در دانشگاه تهران محقق خواهد شد.

وی با توجه به محتوای تولیدی در ناحیه نوآوری گفت؛ ناحیه نوآوری تهران را بخش خصوصی اطراف دانشگاه، اساتید و دانشجویان باید بچرخانند به طوری که ما هم زیرساخت ها را فراهم می‌کنیم.

دهقانی ادامه داد؛ ناحیه نوآوری ایجاد شده تا علم را به ثروت تبدیل کند و این ناحیه منطقه میانی در جهت وصل صنعت، بازار و دانش بنیان به دانشگاه‌ها است.

افتتاح ناحیه نوآوری، سرمایه ای نمادین برای شهر تهران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح ناحیه نوآوری تهران با اشاره به اینکه دانشگاه تهران نماد آموزش عالی و پرچمدار علم و فناوری کشور است و باید در عرصه‌های علم و فناوری، سردمدار باشد گفت؛ راه اندازی این ناحیه یک اقدام مناسب و تیمی با منشأ خیر و برکت است.
دکتر محمدعلی زلفی گل اقدام دانشگاه تهران را که اقدامی گروهی بوده است مرزشکنی عنوان کرد و گفت؛ از این حرکت دانشگاه‌های دیگر می‌توانند الگوبرداری کنند.

محمد علی زلفی گل گفت؛ حضور و سکونت عالمان و دانشگاهیان، فناوران و نوآوران در هر ناحیه ارزش آن ها را افزایش می‌دهد و به یک سرمایه نمادین تبدیل می‌شوند، این اقدام دانشگاه تهران بخشی از شهر را به سرمایه نمادین برای شهر تهران تبدیل می‌کند.

وی اشاره کرد:، شهردار تهران قرار است به زودی پارک علم و فناوری شهر تهران را هم تاسیس کند، درباره پارک مفاخر هم تفاهم‌نامه‌هایی انجام شده است. منطقه‌ای که به پارک علم و فناوری تبدیل شود خیر و برکت خواهد داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود، دانشگاه تهران بخشی از وظایف وزارت علوم را بر عهده می‌گیرد و به عنوان پرچمدار علم و فناوری حرکت می‌کند. ما نیز نهایت همکاری را در بخش‌های مربوط خواهیم داشت.

افتتاح ناحیه نوآوری تهران؛ نقطه عطفی در الگوسازی شراکتی میان نهادهای مختلف

در این مراسم رئیس دانشگاه تهران نیز با اشاره به انعقاد چهارجانبه افتتاح ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، گفت؛ امروز نقطه عطفی در الگوسازی شراکتی بین نهادهای مختلف محسوب می شود که در این میان هدف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری این است که برای توسعه فناوری، جامعه هدف خود را انتخاب کند و از طرفی وزارت علوم نیز بایستی علم نافع را تولید کند تا علم در خدمت جامعه قرار گیرد همچنین دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور باید اثرگذار باشد و ما زمانی کار خود را درست انجام می‌دهیم که مردم طعم شیرین علم را بچشند.

دکتر محمد مقیمی با اشاره به اینکه بنا داریم تا این ناحیه را از منطقه 6 گسترش داده و تا میدان بهمن امتداد دهیم گفت؛ از مسئولان شهری خواهشمندیم در این زمینه همچون گذشته ما را همرایی کنند و در این میان ناحیه نوآوری دانشگاه تهران تلاش دارد در توسعه محلی و رفاه مردم عمل کند.

ایجاد تحول فناورانه در راس امور شهرداری

همچنین در این مراسم شهردار تهران با اشاره به اینکه تهران با نظام مسائل روبرو است و مدیریت شهری دچار مشکلات متعددی است گفت؛ راه حل گشایش این مسائل علم و عالم است و برای این که بتوانیم مسائل را حل کنیم، به مشارکت نیاز داریم و تهران بیشترین ظرفیت علمی ، استاد و دانشجو را در کشور دارد.

علیرضا زاکانی افزود؛ تحول ناظر به مدیریت شهری، تحول کالبد شهر، تحول فناورانه و شهروندان و زیست شهری چهار تحولی است که شهرداری در دستور کار خود دارد .

شهردار تهران درمورد پارک علم و فناوری تهران هم گفت؛ از ابتدا تلاش ما بر این بود تا پارک ولایت را به عنوان پارک علم و فناوری تهران در نظر بگیریم و امیدواریم بتوانیم در این 200 هکتار عرصه زیست بومی را ایجاد کنیم که همه از آن بهرمند شوند.

گفتنی است در بخش دیگر این رویداد تفاهم نامه چهارجانبه راه‌اندازی ناحیه نوآوری دانشگاه تهران با حضورمحمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی شهردار تهران و محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.
همچنین در ادامه از ماکت سه بعدی ناحیه نوآوری تهران به صورت نمادین رونمایی شد.

علاقه مندان می توانند گزارش کامل تصویری این رویداد را از طریق لینک زیر مشاهده نمایند.

مشاهده گزارش تصویری مراسم



نظرات شما
آخرین اخبار