شاخص بازار - وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه ذینفعان کنکور دهها هزار میلیارد تومان گردش مالی از قِبل کنکور دارند و به این سادگی سفره شان را جمع نمیکنند ولو اینکه باور داشته باشند این جریان نسل آینده را تهدید میکند گفت: فرصتهای یادگیری عمیق را که باعث عدالت آموزشی میشود به واسطه کنکور از بچهها میگیریم و کنکور به ابزاری برای بی عدالتی تبدیل شده است.
شاخص بازار - به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، سیدمحمد بطحایی در چهارمین نشست از کارگاه تعاملی سیاستگذاری کودکان و نوجوانان با موضوع «نقد و بررسی نظام آموزشی کنکور محور» که به صورت مجازی و به همت وزارت رفاه برگزار شد، با بیان اینکه کنکور که روزی بنا به ضرورت هایی در دهه 40 شروع شد، در سالهای اخیر آثار و تبعات شدیدی را بر کودکان و نوجوانان ما برجای گذاشته است گفت: یک علت به ذات کنکور و روشی که برای سنجش و پذیرش دانشجویان داریم و علت دیگر به آثار و تبعات این روش برای سنجش و پذیرش بر میگردد.
وی افزود: یکی از پاسخهای برخی متخصصان این است که در شرایط موجود چاره ای نیست به روش موجود تن بدهیم و وقتی 100 صندلی خالی در فلان رشته در یک دانشگاه معتبر داریم و 10 هزار نفر پشت کنکور هستند، باید کنکور برگزار شود. هرچند به عنوان فردی که در این زمینه کار کرده ام حرف هایی در این زمینه دارم اما روی دیگر کنکور تبلیغات موسسات و کتب کنکوری است که امروز شما در رسانههای جمعی به ویژه صداوسیما شاهد آن هستید.
هیجان کاذب تبلیغات کنکور
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه تلویزیون خانوادهها را تهییج میکند که فرزندانشان را در کلاس کنکور ثبت نام کنند و فلان کتابها را خریداری کنند و در واقع یک هیجان کاذب ایجاد میکند گفت: این آموزشگاهها گاهی با هزینه سرسام آور خانوادهها را وادار میکنند حتی اگر حیث مالی بضاعت چندانی ندارند برای آنکه عقب نیفتند فرش زیرپایشان را بفروشند تا فرزندشان در فلان رشته قبول شود.
میتوان روش ورود به 80 تا 90 درصد رشتههای دانشگاهی را تغییر داد
بطحایی ادامه داد: امروز برای حدود 80 تا 90 درصد رشتههای دانشگاهی میتوان روش ورود را تغییر داد، اما فعلا برای 10 تا 20 درصد مابقی میپذیریم که چاره ای جز روش فعلی نداریم اما چرا اصحاب رسانه خطرات و لطماتی که کودکان و نوجوانان را در معرض خطر قرار میدهد روشنگری نمیکنند و این دست تبلیغات مضر کاهش نمییابد؟ باید بتوانیم آسیبها را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه پیشنهادم در دومحور است، محور اول درباره روش فعلی کنکور است گفت: آیا واقعا روش دیگری نداریم که جایگزین روش فعلی بشود؟ سال هاست چنین مباحثی در جریان است. چرا نتوانستیم حتی یکی از شاخهای کنکور را بشکنیم؟ چه تمهیداتی را میتوانیم به کار بگیریم که آثار و عواقب آن را کاهش دهیم و سمومی که به جسم کودکان تزریق میکند را کاهش دهیم.
نقش آموزش و پرورش در طبقه بندی اقتصادی و اجتماعی مردم با ایجاد مدارس متنوع
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه آثار و تبعات کنکور در دو دهه اخیر بسیار شدیدتر از قبل خود شده است و اصل و اساس بروز چنین اتفاق ناگواری، نخبه پروری است گفت: متاسفانه دستگاههای حاکمیتی به ویژه آموزش و پرورش در بروز این اتفاق تقصیر زیادی دارند، امروز با تنوع فراوانی از مدارس مختلف روبروییم. هیچ کشوری را نمیتوانید پیدا کنید که مانند آموزش و پرورش اینگونه بچهها را طبقه بندی کند.
بطحایی ادامه داد: دانش آموزان در مدارس مختلفی چون نمونه دولتی، تیزهوشان، شاهد، غیردولتی و ... درس میخوانند. این جدا کردن بچهها و دسته دسته کردن آنها از مهمترین ایرادات و نقایض نظام آموزش و پرورش ماست و با دست خودمان خانوادهها را به این سمت سوق میدهیم که فرزندتان نخبه است و باید از بچههای عادی فاصله بگیرد و برود در کلاس ایزوله ای با افرادی مانند خودش درس بخواند. هیچ آموزه تربیتی و اسلامی این را تایید نمیکند و این نخبه پروری در ایجاد طبقات اجتماعی و اقتصادی هم موثر بوده است.
گزارشهای محرمانه از خودکشی داوطلبان کنکور بدلیل شکست در کنکور
وی با بیان اینکه وقتی تنها راه آینده بچهها را جلویشان میگذاریم و میگوییم فقط میتوانی آینده خود را در این رشتهها تضمین کنی معلوم است که میلیونها نفر رقابت میکنند برای اینکه از فیلتر کنکور بگذرند و وارد فلان رشته شوند اظهار کرد: در سالهای گذشته در بولتنهای محرمانه اخباری از خودکشی دهها نفر از داوطلبان کنکور داشتیم که به علت شکست، سرکوب و تحقیر در خانواده این کار را انجام داده بودند. برخی داوطلبان واقعا آینده دردناکی را از حیث ویژگیهای روانشناختی باید به خاطر شکستی که در کنکور خورده اند متحمل شوند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تاکید کرد که تا عوامل ایجاد کننده را برطرف نکنیم حتما مشکل ادامه خواهد داشت افزود: باید تنوع را کم کنیم. در دوره وزارت بنده اقداماتی انجام شد به عنوان مثال بساط آزمونها را در دوره ابتدایی جمع کردیم.
برای پذیرش در رشتههای پزشکی و مهندسی دانشگاههای برتر فعلا راهی جز کنکور نیست
بطحایی در پاسخ به ایسنا درباره مقاومتهای درون سیستمی آموزش و پرورش برای برچیده شدن کنکور و طرح پیشنهاداتی مبنی بر افزایش سهم سوابق تحصیلی با نهایی شدن امتحانات سه سال آخر دوره متوسطه و تبعات آن گفت: برای اینکه یک مسئله پیچیده و مزمن را حل کنیم باید توجه داشته باشیم که عوامل تاثیرگذار در کنکور فقط به آموزش و پرورش برنمی گردد و عوامل متعددی در ادامه این کار تاثیرگذار است.
وی افزود: کنکور یک پدیده پیچیده و مزمن است و برای حل آن یکی از استراتژیها و روشها این است که آن را بشکنیم و خرد کنیم تا مسئله راحتتر حل شود. اکنون در حدود 90 درصد رشته محلها میتوانیم بدون فرایند کنکور دانشجو سنجش و پذیرش کنیم. اگر بنا باشد کنکور سه ساعته را تبدیل کنیم به امتحان نهایی در سه پایه و بگوییم هر سه پایه امتحان نهایی بدهند، به نوعی کنکور را به سه پایه تسری داده ایم اما واقعا در 90 درصد رشتهها نیازی به کنکور نداریم. هرچند هیئت علمی دانشگاهها ترجیحشان این است که کنکور وجود داشته باشد و از طریق آن دانشجو بپذیرند ولو صندلی خالی داشته باشیم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه گام اول این است که آن 90 درصد را جدا کنیم گفت: بله میپذیریم که فعلا برای پذیرش در رشتههای پزشکی و مهندسی در دانشگاههای برتر راهی جز کنکور نیست اما برای مابقی نیازی نیست بچهها را به صف کنکور بیاوریم. اکنون انتقاد به آموزش و پرورش این است که آنچه در مدرسه به بچهها میآموزید و نمره میدهید یعنی همان پیشینه تحصیلی بچه ها، معتبر نیست و معلوم نیست معلمی که نمره داده چگونه داده و حتی در بسیار مواقع معدل 19 به بالا است و قدرت تمیز و تشخیص نمرات پایین است.
بطحایی تصریح کرد: البته بحث ارفاق و اینها را در نمره دادنها نفی نمیکنم، اما بحثم این است که دانش آموزانی که آمادگی نشستن روی صندلی بعضی رشتهها را دارند میتوانند با پیشینه تحصیلی گزینش شوند. باید از همان مسیری که وارد کنکور شدیم از همان مسیر خارج شویم. ما مسئله مان را باید بشکنیم. روش کنکور را باید تصحیح کنیم و برای کنکور فقط سراغ آن 10 تا 20 درصد اول برویم.
کتب درسی متوسطه اول هم سمت و سوی کنکوری گرفته
وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ابتدا باید بچههای ابتدایی و متوسطه اول را از این آتش بیرون بیاوریم و از مهلکه خارج کنیم گفت: باید نظام آموزشی را اصلاح کنیم. کتب درسی ما حتی در متوسطه اول سمت و سوی آمادگی کنکور گرفته است و باید محتوا اصلاح شود. کتب باید به جای اینکه تاکید بر حافظه محوری و محفوظات عبث داشته باشد به سمت مهارت آموزی برود.
گردش مالی دهها هزار میلیاردی ذینفعان از قبل کنکور و دست پر زور آنها از مجلس تا مجامع علمی
وی درباره تعارض منافع موسسات کنکوری نیز گفت: تعارض منافع وجود دارد و نیازمند قانون است. به عنوان مثال بنده نوعی به عنوان وزیر، معاون، مدیرکل و کارشناس اجازه ندارم که در این مسیر سرمایه گذاری کنم، مدرسه غیردولتی داشته باشم و کتاب منتشر کنم و باید اگر چنین شد مجازات شوم. این موضوع نیازمند قانون است. در دوره وزارتم بارها در مجلس گفتم به عنوان وزیر میتوانم بخشنامه بزنم که مدیرکل اجازه ندارد مدرسه غیردولتی داشته باشد اما یک بخشنامه است و با رفتن بنده و کاهش مراقبتها دوباره تکرار میشود.
بطحایی با بیان اینکه ذینفعان کنکور دهها هزار میلیارد تومان گردش مالی از قِبل کنکور دارند و به این سادگی سفره شان را جمع نمیکنند ولو اینکه باور داشته باشند این جریان نسل آینده را تهدید میکند گفت: فرصتهای یادگیری عمیق را که باعث عدالت آموزشی میشود به واسطه کنکور از بچهها میگیریم و کنکور به ابزاری برای بی عدالتی تبدیل شده است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: این ذینفعان مالی و اقتصادی کنکور در این موضوع بسیار سهیم هستند. به محض اینکه کسی بخواهد تغییری ایجاد کند در هرکجا که دستشان برسد از ریاست جمهوری گرفته تا مجلس و مجامع علمی و دانشگاهها و مراجع دینی شروع به تخریب میکنند. این ذینفعان اجازه چنین تغییرات و اصلاحاتی را نمیدهند.
وی با اشاره به اینکه برخلاف کشورهای دیگر که وارد شدن به سیستم آموزش عالی آسان است اما خروج بسیار مشکل است گفت: متاسفانه یکی از شاخصهای قضاوت و داوری درباره موفقیت دانشگاهها در کشور ما این است که میگویند از هر 100 نفری که وارد دانشگاه شده اند، چند درصد بعد از چهار سال و چند درصد بعد از پنج سال خارج شده اند؟ فارغ التحصیل کردن دانشجویان یک شاخص موفقیت محسوب میشود.
کاهش اشتیاق جوانان برای ورود به دانشگاهها از 7 ـ 8 سال گذشته
بطحایی ادامه داد: در آموزش عمومی مدل برنامه ریزی، تابع تقاضای اجتماعی است و هرکجا ولو یک دانش آموز وجود داشته باشد آموزش و پرورش باید خدمات بدهد اما در آموزش عالی تابعی از نیاز جامعه و آمایش سرزمینی است. در کشور ما از حدود 30 سال قبل به دلیل افزایش تقاضا برای تحصیل در آموزش عالی، یک جوان احساس میکرد اگر ادامه تحصیل ندهد نمیتواند شغلی داشته باشد. بنابراین داوطلبان ورود به دانشگاه یک شیب فراوان و تندی تجربه کردند و چاره ای جز گسترش دانشگاهها نبود اما از حدود هفت، هشت سال قبل این اشتیاق کمتر شده و جوانان بیشتر به فکر کسب یک مهارت برای ورود به اجتماع افتاده اند.
چگونه میتوان زمینه حذف کنکور را ایجاد کرد؟
وی با بیان اینکه گسترش بی حدوحصر دانشگاهها موجب کاهش کیفیت فارغ التحصیلان شده است گفت: فارغ التحصیلان کمتر میتوانند شغلی متناسب با رشته تحصیلی خودشان پیدا کنند. هرچند این یک فرصت برای مبارزه با کنکور است. کاهش رغبت به آموزش عالی و تمایل به مهارت آموزی به شرط افزایش ظرفیتهای مهارت آموزی و گره زدن اشتغال به کسب مهارت میتواند زمینه حذف کنکور را فراهم کند.
انتهای پیام