به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، زمان تحویل گوشی جدید اپل پس از رونمایی آن به دقت از سوی تحلیلگران به عنوان معیاری برای ارزیابی تقاضا برای جدیدترین مدل آیفون زیر نظر گرفته می شود. اما امسال این وضعیت مسائل زنجیره تامین که شرکتهای فناوری را در آستانه فصل خرید تعطیلات گرفتار کرده است را برجسته تر می کند.
تحلیلگران جی پی مورگان و کردیت سوییس اعلام کردند مشتریان در سراسر جهان که مدلهای جدید را به صورت آنلاین از پیش سفارش داده بودند، باید بیش از چهار هفته برای مدلهای آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس و حدود دو هفته برای آیفون 13 صبر کنند.
در آمریکا که بیش از یک سوم از فروش آیفون را تشکیل می دهد، زمان تحویل مدلهای آیفون 13 از 19 تا 34 روز در هفته دوم سفارش در مقایسه با هفت تا 20 روز در هفته اول بود که زمان طولانی تری در مقایسه با مدت تحویل مدلهای آیفون 12 بود.
به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، اگرچه طولانی شدن زمان انتظار برای تحویل آیفون جدید تا اندازه ای به دلیل محدودیتهای زنجیره تامین است اما افزایش قابل توجه زمان انتظار در هفته دوم سفارش دهی نسبت به هفته اول نشان دهنده تقاضای قوی برای ارتقا به مدل جدیدتر آیفون است.
شرکای اپل شامل وریزون، ودافون انگلیس و بِست بای به تقاضای بالا و مسائل عرضه محصول در پاسخ به مشتریانشان در توییتر اشاره کرده اند. بسیاری از کاربران در توییتر به تاخیر در تحویل گوشی اشاره کرده اند.
چندین تولیدکننده قطعات محصولات اپل و تسلا در چین برای عمل به سیاستهای مصرف کمتر انرژی، روز یکشنبه تولید بعضی از کارخانه هایشان را به مدت چند روز متوقف کردند و زنجیره تامین در فصل اوج تقاضا برای محصولات الکترونیکی در معرض ریسک بیشتری قرار گرفت.
بر اساس گزارش رویترز، آیفون 13 که دوربین ارتقا یافته، تراشه بیونیک جدید و اتصال بهبودیافته دارد، بین 699 دلار تا 1599 دلار قیمت گذاری شده و از 17 سپتامبر برای پیش سفارش موجود شده است.