پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
راه و مسکن

بوئینگ و ایرباس به ایران بازمی‌گردند؟/ شروط احیای قرارداد هواپیماهای برجامی

بوئینگ و ایرباس به ایران بازمی‌گردند؟/ شروط احیای قرارداد هواپیماهای برجامی
آیا درصورت حصول توافق هسته‌ای، قراردادهای خرید ۲۲۰فروند هواپیما با بوئینگ و ایرباس که فقط ۱۶فروند آن تحویل داده شده از بایگانی خارج می‌شود؟
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از اقتصاد آنلاین؛ مذاکرات هسته‌ای با هدف لغو عزت‌مندانه تحریم‌های وضع شده علیه ایران، ادامه دارد؛ اما آیا درصورت حصول توافق، قراردادهای خرید 220فروند هواپیما که فقط 16فروند آن تحویل داده شده از بایگانی خارج می‌شود؟ این موضوع پس از آن بحث‌برانگیز شد که، دیروز ابوذر شیرودی، مدیرعامل شرکت‌ هواپیمایی آسمان در یک نشست خبری، از احتمال فعال شدن دوباره تفاهمنامه این ایرلاین با هواپیماسازی بوئینگ خبرداد. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که اظهارات یادشده می‌تواند نشانه‌ای از تکاپو برای احیای همه قراردادهای خرید هواپیما باشد.

 در پی اجرای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در سال1394 و برداشته شدن تحریم‌های هوایی، وزارت راه و شهرسازی وقت برای خرید تعداد قابل‌توجهی از هواپیماهای تراز اول جهانی برای شرکت هواپیمایی هما (ایران‌ایر) با کمپانی‌های ایرباس، بوئینگ و ای‌تی‌آر وارد مذاکره شد و درنهایت قرارداد خرید 100فروند انواع ایرباس، 80فروند انواع بوئینگ و 20فروند‌ای‌تی‌آر72-600 به امضا رساند و همزمان ایرلاین‌های دیگر نیز تفاهمنامه‌هایی برای خرید هواپیمای جدید منعقد کردند که البته فقط 16فروند از هواپیماهای خریداری شده وارد کشور شد و با خروج غیرمسئولانه و یکجانبه آمریکا از برجام و منتفی شدن مجوز اوفک، همه این قراردادها غیرقابل اجرا شده و به بایگانی سپرده شد.

مشخصات ایرباس‌های خریداری شده

به‌دنبال رایزنی‌های ایران برای خرید هواپیماهای مسافربری که با هدف ارتقای صنعت هوایی ایران و بازگشت آن به‌روزهای اوج انجام شده بود، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر) قرارداد خرید 100فروند هواپیما را با شرکت ایرباس امضا کرد که طی آن قرار بود این هواپیماها با تأمین مالی 80 تا 85درصدی از طریق فاینانس و پرداخت 10ساله 15 تا 20درصدی ایران‌ایر، به‌مرورزمان تحویل ایران داده شود.

این قرارداد مشتمل بر خرید 46فروند A320، 38فروند 330A و 16فروند 350A بود؛ اما بلافاصله بعد از امضای قرارداد، یک هواپیمای A321 که به سفارش شرکت کلمبیایی Avianca ساخته شده بود با انصراف خریدار مواجه شده و ایران‌ایر بلافاصله این هواپیما را که شباهت بسیاری با A320 داشت به‌عنوان یکی از هواپیماهای برجام دریافت کرد؛

درنتیجه فقط 20روز پس از عقد قرارداد خرید هواپیما از ایرباس، نخستین هواپیمای صفرکیلومتر برجامی با پرچم ایران روی باند مهرآباد نشست تا طلسم 38ساله خرید هواپیمای صفرکیلومتر توسط ایران شکسته شود. در ادامه دومین هواپیمای برجامی یک فروند ایرباس 330A در بامداد 22اسفند1395 وارد ایران شد و عصر شنبه پنجم فروردین1396 هم یک فروند دیگر از این هواپیما به‌عنوان سومین هواپیمای خریداری شده از شرکت فرانسوی ایرباس در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

جزئیات 80فروند بوئینگ

دیگر قرارداد برجامی برای خرید هواپیمای صفرکیلومتر، قراردادی بود که برای خرید 80فروند هواپیما با شرکت بوئینگ امضا شد. ارزش قرارداد منعقد شده بین ایران‌ایر و بوئینگ رقم 16میلیاردو600میلیون دلار اعلام شد که یک قرارداد تاریخی در تجارت ایران و آمریکا به‌حساب می‌آمد و براساس آن، کمپانی بوئینگ باید در یک دوره 10ساله 80فروند هواپیمای مسافربری را طبق سفارش شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، تولید کرده و تحویل می‌داد.

جزئیات قرارداد ایران‌ایر و بوئینگ به‌گونه‌ای بود که این غول هواپیماساز باید 50فروند بوئینگ مدل 737 و 30فروند مدل 777سری 300را تا سال2028 تولید کرده و تحویل ایران می‌داد. البته در قرارداد بر این نکته توافق شده بود که 15فروند هواپیمای بوئینگ مدل 777سری 300 تا سال2020 تحویل ایران شود و 65هواپیمای باقی‌مانده در دوره 8ساله 2021 تا 2028 به‌تدریج کارسازی شوند؛

اما خروج آمریکا از برجام و منتفی شدن مجوز خزانه‌داری آمریکا (اوفک) برای فروش هواپیما به ایران عملا باعث شد حتی یک فروند از این پرنده‌ها نیز وارد ایران نشوند. در زمان عقد این قرارداد، تعداد صندلی‌هایی که با خرید 80فروند بوئینگ به ظرفیت ناوگان هوایی ایران اضافه می‌شد، 50هزار صندلی بود که تقریبا معادل 2برابر صندلی‌های فعال در آن زمان به‌حساب می‌آمد.

فرهاد پرورش، مدیرعامل وقت ایران‌ایر درخصوص جزئیات این قرارداد گفته بود که نخستین فروند از هواپیماهای ER300 خریداری شده توسط ایران اردیبهشت‌ماه1397 تحویل داده خواهد شد و در سال‌های 2018 و 2019 هر سال 6فروند و در سال 2020 نیز 3فروند ایرباس وارد کشور خواهد شد؛ که البته ترامپ به تحقق هیچ‌کدام از این وعده‌ها مهلت نداد. پرورش درباره مبلغ قرارداد منعقد شده میان ایران‌ایر و بوئینگ گفته بود که این قرارداد براساس آنچه در کاتالوگ قید شده 16میلیاردو600میلیون دلار ارزش دارد؛ اما این رقم نسبت به آنچه درنهایت بسته می‌شود تفاوت جدی دارد و می‌توان گفت قیمت نهایی قرارداد دوطرف 50درصد از این قیمت پایین‌تر خواهد بود.

قرارداد هواپیماهای کوتاه‌برد

در جریان خرید هواپیماهای جدید برای تجهیز ناوگان هوایی کشور، ایران‌ایر قرارداد خرید 20فروند هواپیماهای کوتاه برد را نیز با شرکت دوملیتی ATR امضا کرد که هدف از آن فعال‌سازی فرودگاه‌های کوچک و توسعه چتر دسترسی به سفرهای هوایی در کشور بود.

رقم قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ATR برای تحویل این 20فروند هواپیما ازنظر مالی به 400میلیون دلار می‌رسد و ظرفیت معمول این هواپیماها نیز 70نفر بود که می‌توانست در مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار بگیرد. درنهایت، 13فروند از این هواپیماها وارد کشور شد و 7فروند آن به‌واسطه سنگ‌اندازی‌های ضدبرجامی آمریکا به‌دست ایران نرسید. در ادامه نیز به‌واسطه تداوم تحریم‌های هوایی، تأمین قطعه این هواپیماهای جدید با مشکلاتی مواجه شد و هزینه ایران‌ایر در بهره‌برداری از آنها با تأمین قطعه از بازارهای بین‌المللی را افزایش داد.

دردسرهای مجوز اوفک

قراردادهای ایران برای خرید هواپیماهای برجامی، با صدور مجوز اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) منعقد شده بود و این مجوز در مرحله اول تا پایان 2020 اعتبار داشت و قرار بود طی مذاکراتی در این سال، برای سال‌های بعد نیز تمدید شود؛ اما به‌دنبال مخالفت و کارشکنی‌های بی‌اساس دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، این مجوزها در 8 می‌2018 لغو شد. پیش‌ازاین مرکز پژوهش‌های مجلس به بررسی مجوزهای اوفک برای خرید هواپیماهای برجامی پرداخته بود. 

طبق این گزارش به‌واسطه اینکه مهم‌ترین علت تحریم واردات هواپیما و قطعات آن، ممنوعیت مجوز فروش هواپیما و تجهیزات به ایران به‌واسطه اعلام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک OFAC) است، اعلام شده بود: در این قانون، فروش هواگردهایی (Aircraft) که بیش از 10درصد آن ساخت کمپانی‌های آمریکایی باشد نیازمند اخذ مجوز اوفک هستند و با حذف مجوز اوفک، تمامی قراردادهای ایران در زمینه خرید هواپیما غیرقابل اجراست؛ چراکه قراردادهای امضا شده میان ایران‌ایر با شرکت‌های هواپیماسازی، به‌صورت Relevant event منعقد شده و قرارداد فروش تا زمان اعتبار مجوز اوفک برقرار بود.

شروط احیای قرارداد هواپیماهای برجامی

ایران همانگونه که باوجود نقض معاهده برجام از سوی آمریکا، به این معاهده پایبند ماند و به مقابله با کارشکنی‌ها براساس مفاد همین معاهده پرداخت، در مورد قراردادهای خرید هواپیما نیز خود را از قرارداد خارج نکرد و به‌خصوص در قرارداد با ایرباس که بخش اندکی از آن اجرا شده بود، براساس سیاست کلی نظام در استفاده از فرصت‌های نوسازی و بهسازی صنعت هوایی، این قرارداد را حفظ کرد.

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پیش‌ازاین با اشاره به تمایل ایران به بازگشت به قرارداد خرید هواپیما از ایرباس به ایلنا گفته بود: سیاست نظام درباره قرارداد ایرباس تغییری نکرده است و با توجه به اینکه نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی از این مسیر جزو دستورات نظام است، قرارداد با ایرباس را لغو نکردیم و قراردادهای منعقد شده پابرجاست؛ اما با توجه به گذر زمان قرارداد حتما باید بازنگری و اصلاح شود. او در مورد اصلاح قراردادهای قبلی گفته بود: شرکت ایرباس در پشتیبانی قطعات، تأمین قطعات و به‌روزرسانی و واگذاری هواپیماهای بعدی طبق قرارداد، متعهد نبوده و با وجود اینکه تمام این موضوعات در قرارداد دیده شده، به اجرای آن پایبند نبوده است؛ ازاین‌رو در احیای قرارداد باید اصلاحاتی برای رفع این مسائل انجام شود.


نظرات شما
آخرین اخبار