به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، دکتر علی اصغر نجیمی در رویداد رینکست 2022 با بیان اینکه امروز در این مراسم اولین رینکست با محوریت تحقیق و توسعه داخلی شرکتها برگزار شده است، افزود: شرکتهای فناور و دانش بنیان از دو روش "تحقیق و توسعه داخلی" و " نوآوری باز" اقدام به توسعه و کسب فناوریهای مورد نیاز خود میکنند.
وی نوآوری باز را شامل برونسپاری تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری مشترک، ادغام و تملک و خرید فناوری و لاینس برای توسعه فناوریهای شرکتها نام برد و ادامه داد: یکی از پیچیدهترین اقدامات شرکتهای فناور و دانش بنیان انتخاب روش توسعه فناوری است. برای انتخاب یکی از این روشها باید معیارهایی چون توانمندی شرکتها، سطح فناوری، چرخه عمر فناوری مورد بررسی قرار گیرد.
نجیمی خاطر نشان کرد: وقتی شرکتی دارای یک فناوری حیاتی و توانمندی بالا است؛ ولی فناوری چرخه عمر خود را طی نکرده است و زمان لازم برای تحقیق و توسعه به آنها پیشنهاد میشود که برای توسعه فناوریهای خود از روش تحقیق و توسعه داخلی استفاده کند، در غیر این صورت اتخاذ روش نوآوری باز برای شرکتها مناسب خواهد بود.
به گفته وی، از سال 2008 به دلیل آنکه شرکتها قادر به سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه نبودند، بازار نوآوری باز در دنیا رونق گرفت.
دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، ایجاد شبکه تبادل نوآوری باز را از برنامههای ستاد نانو نام برد و اظهار کرد: هدف این برنامه عرضه و توسعه فناوری است و شرکتهایی که دارای توانمندی در نوآوری و انعطاف پذیر هستند و ارتباط با دانشگاهها برای خلق ثروت دارند، در این زمینه میتوانند موفق باشند.
وی یادآور شد: در این شبکه 4 هزار تقاضای صنعتی دریافت شده که 700 مورد آن منجر به عقد قرارداد شده است، ضمن آنکه 350 مورد آن نیز منجر به تولید محصول شد.
نجیمی با تاکید بر اینکه این اقدامات از سوی 35 کارگزار تبادل فناوری اجرایی شده است، یادآور شد: در حال حاضر درخواستهای صنایع دسترسی به محصولاتی است که راندمان خط تولید آنها را ارتقا میدهد. توسعه محصولات جدید برای رقابت در بازار از دیگر درخواستهای بخش صنعتی است.
وی موضوع آب را از دیگر چالشهای کشور نام برد و تاکید کرد: در این راستا صندوق محیط زیست از محصولات این حوزه حمایت میکند و ستاد نانو نیز در کنار این صندوق در راستای تامین مالی قرار دارد.
وی تجاری سازی را از دیگر اقدامات حمایتی این ستاد نام برد و گفت: تاکنون 16 خدمت تجاریسازی تعریف شده و در سال گذشته 45 هزار خدمت به شرکتهای متقاضی عرضه شده است.