يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
تولید و تجارت

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیارد تومانی ایران‌خودرو با هوشمندسازی لجستیک زنجیره تامین

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیارد تومانی ایران‌خودرو با هوشمندسازی لجستیک زنجیره تامین
شاخص بازار- شرکت ساپکو در راستای کاهش هزینه‌های لجستیکی و پیمایش قطعات در زنجیره تامین، برنامه‌ریزی و کنترل‌های مدونی را در قالب سیستم لجستیک هوشمند حمل و نقل مواد و قطعات زنجیره تامین سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری کرده است.
  بزرگنمايي:

شاخص بازار- شرکت ساپکو در راستای کاهش هزینه‌های لجستیکی و پیمایش قطعات در زنجیره تامین، برنامه‌ریزی و کنترل‌های مدونی را در قالب سیستم لجستیک هوشمند حمل و نقل مواد و قطعات زنجیره تامین سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو در سال 1400 هدف‌گذاری کرده است.

در حال حاضر 10 تا 15 درصد از هزینه‌های تولید مربوط به هزینه‌های لجستیکی است که با کنترل پیمایش قطعات و برنامه‌ریزی انتخاب سازندگان متناسب با مکان سایت‌ها در قالب پروژه لجستیک هوشمند، شرکت ساپکو صرفه جویی 100 میلیارد تومانی را  برای سال 1400، پیش بینی کرده است.
مطابق محاسبات انجام شده در مهندسی لجستیک شرکت ساپکو، متوسط پیمایش هر قطعه در جاده‌ها در زنجیره تامین حدود 350 کیلومتر است که با استقرار سیستم لجستیک هوشمند، صرفه‌جویی‌های ارزشمندی در زمینه کاهش هزینه‌های لجستیکی در سال جاری کسب خواهد شد.
یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که بنگاه‌های تولیدی در بسیاری از کشورهای جهان نیز با آن مواجهند مربوط به لجستیک زنجیره تامین است؛ لجستیک هوشمند، راهکاری است که با کمک آن می‌توان در راستای کاهش هزینه‌ها اعم از انبارداری، نیروی انسانی، خواب سرمایه، بسته‌بندی کالا و هزینه‌های ارسال سفارشات گام برداشت. کاهش زمان ارسال سفارشات، افزایش نظارت بر عملکرد ناوگان تولید و افزایش دقت در ارسال سفارشات، از جمله اهدافی است که ساپکو در پروژه لجستیک هوشمند زنجیره تامین در سال 1400 دنبال خواهد کرد.
همچنین این شرکت، در راستای الزامات قانونی، مسوولیت‌های اجتماعی، حساسیت‌های زیست محیطی جهت حفظ منابع ملی و با ایجاد لجستیک معکوس در زنجیره تامین، اقدام به جمع آوری قطعات برگشتی محصولات ایران خودرو کرده و پس از جداسازی و دمونتاژ قطعات و بازیافت مواد اولیه جهت بازگرداندن به چرخه زنجیره مستقیم تولید اقدام می‌کند.
هدف سال 1400 شرکت ساپکو، جمع آوری حدود دو میلیون قطعه در سال و بازگشت دو هزار تن مواد اولیه خالص به زنجیره تامین است.
در همین راستا، پروژه ایجاد هاب ورق نیز به منظور کاهش هزینه‌های لجستیکی و توسعه حمل و نقل ریلی و با هدف تجمیع انبارش ورق‌های فولادی طراحی و اجرایی شد که اجرای این پروژه دستاوردهایی نظیر حذف پراکندگی انبارش ورق در انبارهای مختلف، آزادسازی فضاهای مذکور برای سایر پروژه‌ها، تجمیع منابع انسانی و تجهیزات لجستیکی در هاب ورق را به همراه داشت.


نظرات شما
آخرین اخبار