شاخص بازار- مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی از ایجاد و راهاندازی سامانه چاپار و امکان ارسال پیامک به شماره موبایل شهروندان بر اساس کد ملی خبر داد.
این روزها و در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا در کشور، یکی از مهمترین راههای جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس، تا حد ممکن خانهنشینی و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی عنوان شده، دولت الکترونیک و ارائه خدمات دولتی بهصورت غیرحضوری و الکترونیکی یکی از مهمترین اقداماتی است که میتواند مورد توجه افرادی که به این خدمات نیاز دارند قرار بگیرد.
هرچند به نظر میرسد برخی دستگاهها تمایل چندانی برای یکپارچه کردن خدمات الکترونیکی ندارند، برخی سازمانها میانهای با الکترونیکی شدن ندارند، برخی روش خود را برای ارائه خدمات به صورت الکترونیکی در پیش میگیرند و شاید تنها عدهی معدودی درخواست وزارت ارتباطات برای یکپارچه شدن خدمات را اجابت کنند.
در این راستا مجید فولادیان- مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی- در خصوص نحوه فعالیت سامانه چاپار به لزوم اهمیت حصول اطمینان از پیامکهای ارسالی دستگاههای اجرایی به شهروندان خبر داد و بیان کرد: با توجه به شهروندمدار بودن بسیاری از خدمات دولت الکترونیک و نیاز به وجود تعامل نزدیک میان مردم و دولت، در خدماتی که نیاز به ارتباط مستقیم با مخاطب دارند، شماره موبایل فرد به عنوان یک کانال ارتباطی مهم مورد استفاده دستگاه مورد نظر قرار میگیرد.
وی ادامه داد: اما مواردی وجود دارد که طی آن دستگاه اجرایی، شماره موبایلی جهت ارسال پیامک از مخاطب مورد نظر ندارد و صرفا دارای یک کد ملی از اوست و حتی در برخی موارد با تعداد انبوه سیمکارتهای ثبتشده به نام دارنده مواجه است. به منظور کمک به حل این قضیه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به راهاندازی سامانه چاپار کرده است.
فولادیان در خصوص اهداف سامانه چاپار گفت: سامانه چاپار این امکان را فراهم میکند که چنانچه دستگاههای اجرایی جهت ارسال پیامک به مردم، یک شماره موبایل مشخص ثبتشده به نام مالک سیمکارت را نداشته باشند و یا تنها اطلاعات کد ملی مخاطب را داشته باشند، بتوانند با استفاده از سامانه چاپار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وب سرویس آن که قابل بهرهبرداری در سامانه پیام ایران سازمان فناوری اطلاعات است، ضمن ارایه کد ملی شهروند به تمام شماره موبایلهای به نام مخاطب پیامک ارسال کنند. این طرح قابلیت استفاده در فراخوانیها و اطلاعرسانی عام و خاص و دیگر کاربردهای حوزه دولت الکترونیکی را دارد.
به گزارش سازمان فناوری اطلاعات، سامانه پیام ایران، سامانهای است که با هدف ارسال الکترونیکی بدون واسطه اعلانهای رسمی دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور به آحاد مردم و موسسات حقوقی که متقاضی دریافت خدمات دولتی و عمومی هستند، توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد شده است.
در این سامانه، کارپوشه هر فرد صندوق دریافت و ارسال نامههای اداری و رسمی به صورت الکترونیک به شمار میرود. به عبارت دیگر، سامانه پیام ایران به ایجاد بستری امن و قابل اعتماد بین دستگاههای اجرایی و مردم میپردازد و ارسال تمام اعلانات و مکاتبات دستگاههای اجرایی به سامانهای واحد و امکان ارسال به صورت متقابل از طرف کاربران را به عهده دارد.