شاخص بازار - به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، پیروز حناچی در آیین بهره برداری از 110 دستگاه اتوبوس و مینی بوس و همچنین تحویل تاکسیهای نوسازی شده ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفت: امروز روز فرخنده ای است چرا که به یکی از وعده هایی که داده ایم وفا میکنیم. یکی از اصلیترین مشکل شهرداریها در کلان شهرها موضوع آلودگی و ترافیک است که برنامههای میان مدت و بلند مدتی برای آن وجود دارد. در کشور ما مشکلات عدیده دیگری همچون تأمین منابع مالی پایدار نیز وجود دارد که بدون حل کردن آن در شهر با عارضه هایی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: چنین شرایطی ما را با این موضوع مواجه میکند که به شهرداران میگوییم شهر را آن طور که میتوانید اداره کنید نه آن طور که باید! بر همین اساس دو لایحه در مجلس شورای اسلامی برای همین موضوع در دست بررسی است که امیدواریم زودتر به تصویب برسد. اگر تصویب نشود با بی انضباطی، فساد و تولید رانت در شهر مواجه هستیم.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به برنامه جامع کاهش آلودگی اشاره کرد و افزود: در این برنامه 19 دستگاه باید با یکدیگر همکاری کنند اما در آذر و دی ماه که وارونگی هوا داریم همه زحمات فراموش میشود و تنها این ایام کوتاه به چشم میآید، در حالی که نمودار 10 ساله تهران حاکی از کاهش آلودگی است. اگر به درستی این برنامه را دنبال کنیم میتوانیم به این مشکل فائق شویم. برای انجام این مأموریت توسعه راهها و بزرگراهها خارج از برنامه جامع است و از دستور کار نیز خارج شده است. به تعبیری مسیر بیشتر یعنی تقاضای سفر بیشتر و این یعنی ترافیک و آلودگی بیشتر. بی تردید برای زیست پذیر کردن شهر باید روشهای دیگری همچون توسعه حمل و نقل عمومی و مسیر دوچرخه را دنبال کنیم.
وی افزود: استفاده حداکثری از خودروهای برقی نقشه راه ماست که در این راه باید به اقدامات ملی دست بزنیم. در شرایط اقتصادی فعلی همان طور که برای بهداشت و آموزش هزینه میکنیم باید برای حمل و نقل نیز هزینه کنیم. تا پیش از کرونا روزانه دو میلیون و 200 نفر از طریق مترو و دو میلیون و 300 هزار نفر از طریق اتوبوسرانی مدیریت سفر آنها کنترل میشد. لذا موضوعی که روزانه پنج میلیون نفر با آن درگیر هستند موضوعی حاکمیتی است و باید با منابع عمومی حداکثر امکان برای آن فراهم شود.
حناچی تأکید کرد: ما در بودجه شهرداری در سال 90، 7.7میلیارد دلار معادل 9 هزار و 294 میلیارد تومان در نظر گرفته ایم برای سال 99 این رقم به 1.5 میلیارد دلار یعنی معادل 30 هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به سیاستهای اعمال شده و وعده هایی که به مردم داده ایم همچون عدم ارائه پروانه دستی و خارج از طرح تفصیلی و عدم اجازه ساخت بدون پروانه در کنار شرایط اقتصادی فعلی ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.
وی ادامه داد: در سال 90 در حوزه صدور پروانهها بیش از 28 هزار پروانه یعنی معادل 18 میلیون مترمربع در سال 91، 25 هزار و 608 پروانه معادل 17 میلیون و 500 هزار مترمربع، در سال 92، 21 هزار و 98 پروانه معادل 16 میلیون و 300 هزار مترمربع و در سال 98، 9 هزار و 322 پروانه معادل 6.5 میلیون مترمربع صادر شده است.
وی ادامه داد: در سال 89 ساخت هر کیلومتر مترو 52 میلیارد تومان هزینه داشته که این رقم در سال 99 به هزار میلیارد تومان رسیده که 19 برابر افزایش را داشته است. همچنین هر رام قطار 8.4 میلیون دلار در سال 89 هزینه داشته که معادل 8.7 میلیارد تومان است اما این رقم امروز به 200 میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: در سال 89، 58 رام قطار معادل 406 واگن در تهران مشغول فعالیت بوده که امروز به 172 رام قطار معادل یک هزار و 197 واگن افزایش پیدا کرده است.
وی تأکید کرد: برابر وعده داده شده همه موارد خط 6 و7 مترو به اتمام میرسد و برای چندین خط اصلی نیز پایانه مترو ایجاد خواهد شد. 10 ایستگاه دیگر از مترو ظرف دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید. قراردادی که در تیرماه به ارزش 480 میلیارد تومان با ایران خودرو بستیم امروز پارت دوم آن به بهره برداری رسید و خوشحالیم که ایران خودرو به تعهدات خود عمل کرد. همچنین 630 واگن وارداتی از چین مشکلات حقوقی در چین دارد که پیگیر حل آن هستیم.
به گفته وی، از سوی دیگر شرایط تحریم برای ما به جهت واردات سختی هایی را به همراه داشت لذا در داخل کشور پروژه قطارشهری ملی را آغاز کردیم. وعده داده بودیم که در بهمن ماه این قطار رونمایی شود که در هفته جاری اولین بخش این قطار رونمایی میشود و سفارش بیش از 100 واگن با حمایت دولت خواهیم داشت. تولید این واگنها در داخل کشور امر مهم و تأثیرگذاری خواهد بود.
وی ادامه داد: به زودی 31 رام قطار اعتبار اورهال آنها تأمین شده و این کار انجام خواهد شد و برای اولین بار استفاده از ظرفیت تبصره 18 و 19 برای تأمین واگن در حال پیگیری است.
انتهای پیام