پایگاه خبری شاخص بازار: غلامرضا سلیمی، معاون بهرهبرداری فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار ایراسین در خصوص خرید اُپال توسط شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: فولاد مبارکه دارای 5 استراتژی است که مهمترین استراتژی بحث استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود با تمرکز بر تولید محصولات ویژه با ارزش افزوده بالاتر است که بارها در محافل و جلسات نیز بر آن تاکید کردهایم.
وی با بیان اینکه برای تحقق این استراتژی و رسیدن به تولید اقتصادی از نظر کمی و کیفی در گروه فولاد مبارکه 2 راهکار را در دستور کار قرار دادهایم، ابراز کرد: یکی از این راهکارها مدیریت کارگاههای تولیدی مانند مدیریت تعمیرات، مدیریت تولید در زمان محدودیتها و غیر محدودیتها است و دیگر راهکار نیز خودتامینی در دو بخش منابع انرژی و مواد اولیه است.
معاون بهرهبرداری شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در بخش خود تأمینی منابع انرژی راه اندازی نیروگاه 914 مگاواتی سیکل ترکیبی که 2 واحد آن بهرهبرداری شده، راه اندازی نیروگاه 600 مگاواتی خورشیدی که 20 مگاوات آن 30 مهر ماه وارد شبکه شد و بر اساس پیشبینیها تا پایان امسال 120 مگاوات آن وارد مدار میشود و نیروگاه بادی را در دستور کار قرار داد، همچنین برای تأمین آب در پروژه انتقال آب از دریای عمان مشارکت کرد و در حوزه تأمین گاز نیز اقداماتی را انجام داده که تحقق آن کمی زمانبر است.
وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر با توجه به اینکه ذخایر معادن به حداقل رسیده و از طرفی نیز شرکتهای معدنی از اسکوپ کاری خود خارج شده و به سمت تولید فولاد و حتی محصولات تخت رفتهاند، اضافه کرد: در این شرایط تأمین مواد اولیه برای شرکتهای فولادی با مشکل مواجه شد، طبیعتاً در چنین شرایطی شرکتهایی مانند فولاد مبارکه باید فکری برای تأمین مواد اولیه میکرد، که این کار را انجام داد.
سلیمی با بیان اینکه خرید اُپال از چند سال گذشته در دستور کار بود و با توجه به اینکه ما در منطقه شمال شرق کشور سنگان را نیز داریم، این معامله میمون و مبارک است، چرا که یک معامله برد برد برای فولاد مبارکه و شرکت سرمایهگذاری پارسیان است، ادامه داد: ادغام اُپال با فولاد مبارکه الگو گرفته از ادغامهایی است که سالهاست در سطح دنیا اتفاق افتاده که بر اساس آن برخی شرکتها تملک یا خارج شدهاند و یا ادغام و یکپارچگی صورت گرفته که این اتفاقات بیشتر در راستای حفظ جایگاه شرکتهای بزرگ صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه این اتفاق باید در سطح کشور بیشتر تکرار شود گفت: در مدل برنامهریزی استراتژیک پورتر بر این امر تاکید شده است که تازه واردها آمدهاند، قدیمیها نیز هستند و مشتریان توقع بیشتری دارند و از این رو باید سبک مدیریتی را با نگاه بلندمدت برنامهریزی کنیم.
معاون بهرهبرداری فولاد مبارکه تاکید کرد: گام دوم پس از خرید اُپال این است که اتفاقی که در فولاد مبارکه در بحث تولیدات طی سه سال اخیر صورت گرفته، در بحث مواد اولیه به ویژه اُپال و سنگان نیز انجام دهیم.
وی اضافه کرد: طی سه سال اخیر کیفیت تولیدات در فولاد مبارکه به میزان 6 درصد ارتقا یافته است، در حوزه مواد اولیه نیز خیلی جای کار داریم و در سنگان و اُپال باید این مهم را اجرایی کنیم.
سلیمی با بیان اینکه جا دارد به عنوان متولی تولید از مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و همکاران در فولاد مبارکه و اعضایی که در این اتفاق همکاری داشتند، تشکر کنم، افزود: این اتفاق اطمینان خاطری برای پایداری تولید در گروه فولاد مبارکه شد.