يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
خودرو

آغاز مذاکره با اتوبوس سازان اروپایی برای واردات فناوری خودروهای برقی/ فضای آکواریومی خودروسازان باید شکسته شود

آغاز مذاکره با اتوبوس سازان اروپایی برای واردات فناوری خودروهای برقی/ فضای آکواریومی خودروسازان باید شکسته شود
قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت از انجام برخی مذاکرات با سازندگان اروپایی اتوبوس خبر داد و گفت: واردات فناوری تولید خودروهای برقی عمومی همچون اتوبوس کاملا در دسترس است و اگر سردرگمی های موجود در تصمیم گیری کم شود؛ حتما می توان امیدوار بود که اتوبوس های باکیفیت برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور وارد شوند.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار، اقتصادآنلاین - فاطمه جوادی: آرمان خالقی، عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص مباحث پیش آمده میان شهرداری تهران و ایران‌خودرو بر سر خرید اتوبوس و طرح این موضوع از سوی شهرداری که تولیدات داخلی گران‌تر از خارجی‌ها هستند، به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: موضوع به صنعت خودروسازی کشور برمی گردد، قیمت تمام شده خودرو در ایران چه اتوبوس باشد چه ماشین های سبک و سنگین، به دلایلی نسبت به رقبای خارجی بالا است؛ به این معنا که قیمت به دلیل تیراژ پایین تولید خودرو، هزینه و تعرفه بالای مربوط به واردات و تجهیزات قطعات خودرو و تحریم صنعت خودروسازی، همه دست به دست هم داده اند تا قیمت تولید در کشور ما بالا باشد.

وی افزود: موضوع بعدی هم بحث مدیریتی و عدم بهره‌وری خودروسازهای ایرانی است، به نحوی که تعداد خودروسازهای محدودی در کشور وجود دارند که این خود یک بازار غیررقابتی در این حوزه را بوجود آورده است؛ ضمن اینکه فضا برای واردات خودروهای خارجی هم بسته است و یک بازار انحصاری برای خودروسازان وجود دارد؛ بنابراین خودروسازان خیلی فکری برای افزایش بهره وری، کاهش ضایعات و پایین آوردن قیمت تمام شده خود نکرده و هر آنچه که تولید می کنند را مصرف کننده می خرد و حتی صف برای خرید محصولاتشان وجود دارد.

خالقی ادامه داد: وقتی بحث خرید اتوبوس و ناوگان حمل و نقل شهری مطرح می شود، عین همین موارد وجود دارد؛ به اضافه این که محدودیت خاص در اینجا بیشتر است و این الزام وجود دارد که حتما شهرداری های ما در کشور اتوبوس های مورد نیازشان را از شرکت های داخلی بخرند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: باید ببینیم خودروسازهای ما که اتوبوس مناسب حمل و نقل شهری تولید می‌کنند، آیا اصلا فناوری شان به روز شده، آیا توانسته اند خودروی برقی مناسب و کافی در کشور با این اوضاعی که ما داریم، تولید کنند؟ اینها سوالات مهمی است؛ به خصوص اینکه سوال اصلی آن است که آیا خودروهای ما استانداردهای کاهش آلایندگی را می توانند پاس کنند یا نه، این ها سوالاتی مهمی است و به زندگی تک تک آدم ها مربوط است و اینجا دیگر بحث صرفا قیمت نیست، بحث زیست بومی شهری و آلایندگی که توسط خودروها ایجاد می شود، اهمیت پیدا می کند و شهرداری مکلف است که به هر قیمتی، برای سلامتی شهروندان به دنبال بهترین وسیله باشد که بتواند قدری از بار آلودگی را کم کند و این حق همه مردم است.

خالقی اظهار داشت: علی‌رغم این که شخصا همیشه حق را به تولید ملی می‌دهم، اما در موضوعاتی از این دست نمی شود، حمایت بی قید و شرط از تولید ملی انجام دهیم بدون این که متعهد باشند خودشان را اصلاح کنند. سالها است که این فرصت به صنعت خودروسازی داده شده که روند را اصلاح کند و محصول باکیفیت، استاندارد، رقابتی و با قیمت مناسب بسازد. من فکر می کنم که شهرداری در این موضع باید پافشاری کند و اتوبوس هایی که می خواهد به اختیار بگیرد واجد شرایط قیمت و کیفیت مناسب باشد چون دیگر حق الناس است. شرکت های خودروسازی هم باید خودشان را تطبیق دهند.


نظرات شما
آخرین اخبار