يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
تولید و تجارت

سفر استانی رییس جمهور به کردستان

سفر استانی رییس جمهور به کردستان
با ریل ذوب آهن اصفهان راه آهن همدان سنندج افتتاح شد
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار، پروژه راه‌آهن همدان سنندج که عملیات اجرایی آن حدود 18 سال پیش آغاز شد و تا قبل از دولت سیزدهم 67 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در طول دو ساله دولت سیزدهم به مرحله نهایی رسید و امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
با این افتتاح ، چشم انتظاری بیش از دو دهه ای مردم غیور استان کردستان برای شنیدن سوت قطار در راه آهن" همدان سنندج" به ایستگاه آخر رسید و بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد .

مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان که در این مراسم حضور داشت گفت : آنچه حلاوت و شیرینی افتتاح این پروژه را در اذهان ماندگار می سازد و همچنین لبیکی دوباره بر بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت "ساخت داخل" است، بهره گیری از دانش و توان نیروی انسانی مجرب ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا می باشد.

وی افزود : این مجتمع عظیم صنعتی کل ریل مورد نیاز این پروژه را مطابق با به روزترین استاندارد ریل دنیا (EN13674) تولید کرد تا یک بار دیگر ثمره دانش و تجربه جوانان ایران زمین، بدون کوچکترین وابستگی، عمران و آبادانی را در این مرز پُر گهر توسعه دهنده باشند.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار داشت : خوشبختانه ذوب آهن اصفهان با تلاش و همت متخصصین و کارگران خود موفق شده نقش مهمی در توسعه صنعت حمل و نقل ریل ایفا کند و بسیار خرسندیم که این صنعت استراتژیک با تلاش های صورت گرفته متکی به توان داخلی است و به ویژه در تامین محصول ریل با هیچ مشکلی مواجه نیست .

عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ های کشور نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هفته نامه آتشکار با اشاره به تولید ریل در ذوب آهن اصفهان گفت : نکته کلیدی در خصوص اَبر پروژه ریلی همدان- سنندج این است که 18 هزار و 200 تن ریل مورد نیاز این پروژه از نوع 60E1و با گرید R260 و مطابق با استاندارد بین المللی EN13674 توسط ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده ریل در غرب آسیا تولید و به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جهت نصب در این پروژه تحویل داده شده است. 
وی افزود : تولید ریل در ذوب آهن اصفهان یک ظرفیت استراتژیک است و برای تحقق این مهم، تلاش های شبانه روزی بسیار زیادی انجام گرفته است و بنابراین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، همواره این خودکفایی بزرگ را حفظ نموده و در راستای رشد تولید آن همراهی لازم را دارد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ های کشور در ادامه به راه آهن همدان- سنندج پرداخت و تصریح کرد : سرعت این خط ریلی برای قطارهای مسافری 160 کیلومتر و برای قطارهای باری 120 کیلومتر بر ساعت است.

خطیبی بیان کرد : طول این پروژه ریلی حدود150 کیلومتر است و همچنین در کل محور همدان - سنندج نیز 19 ایستگاه وجود دارد که 12 ایستگاه آن در مسیر تهران- همدان و سایر آن در مسیر همدان- سنندج قرار گرفته است.

معاون شرکت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور اظهار داشت : خط ریلی همدان- سنندج که ارزش روز آن 20 هزار میلیارد تومان اعلام شده است، مراکز استان ‌های کردستان و همدان را به شبکه ریلی متصل می کند. به نوعی می توان گفت این خط ریلی، ارتباط مرکز کشور را به سمت غرب ایران برقرار می کند و در توسعه پایدار بخش اقتصاد کشاورزی، گردشگری، صنعتی و خدماتی نیز نقش شایان توجهی دارد زیرا در تمام کشورهای توسعه ‌یافته و در حال توسعه، حمل و نقل ریلی نقش بی ‌بدیلی در امنیت سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار ایفا می نماید. وی بیان کرد : در سال اول بهره برداری از این محور ریلی میزان 1/8 میلیون تن بار و 450 هزار نفر مسافر برای آن پیش بینی شده است و در سال بیستم بهره برداری نیز2/8میلیون تن بار و 950 هزار نفر مسافر با اتصال به مرز باشماق قابل پیش بینی می باشد.

 معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ های کشورگفت : این خط راه‌آهن برای نخستین بار استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل کرده و مصوب شده که در فازهای بعدی تا مرز باشماق و خاک عراق امتداد یابد که تکمیل این مسیر یک ابر پروژه ریلی محسوب می‌شود و ترانزیت ریلی غرب کشور را متحول می‌کند، لذا این اقدام نشان‌دهنده عزم دولت سیزدهم در گسترش شبکه ریلی کشور است.

خطیبی بیان کرد : این محور از غرب تهران شروع می‌شود و شهرهای رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، شهر بهار، قروه، دهگلان و سنندج را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 


نظرات شما
آخرین اخبار