يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
خودرو

افزایش تولید خودرو شدنی است؟

افزایش تولید خودرو شدنی است؟
محبی نژاد گفت: برنامه‌ای که برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است، نمی‌توان گفت نشدنی است، بلکه قطعا شدنی است.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از اقتصادآنلاین، آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قطعه سازان چقدر توان تولید قطعه برای تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال دارند؟، گفت: وزیر صمت اعلام کرده است که تا افق 1404 تولید خودرو به 3 میلیون دستگاه در سال برسد که این برنامه از زمان های گذشته در برنامه وزارت صمت بوده است، اما از سال 90 تاکنون انحراف معناداری از تیراژ برنامه تولید داشته ایم.
 
او ادامه داد: یعنی اوج تیراژ صنعت خودرو در سال 1390، یک میلیون و 640 هزار دستگاه بود که سال گذشته به حدود 900 هزار دستگاه رسیده است. برنامه‌ای که برای سال 1401 در نظر گرفته شده است، تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه است، نمی‌توان گفت نشدنی است، بلکه قطعا شدنی است اما به شرطی که پیش فرض‌ها و پیش نیاز‌های تحقق این برنامه فراهم و عملیاتی شود.
دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور  با بیان اینکه حدود 84 درصد یک دستگاه خودرو، قطعه است که قطعه سازان در برنامه تولید نقش زیادی ایفا می‌کنند گفت: اگر برنامه ای می‌گذاریم که باید اجرایی شود، نیازمند انجام برخی کارهاست. اکنون برای افزایش تولید باید با تشکل‌های مردم نهاد قطعه سازی و خود قطعه ساز‌ها برنامه را سبک و سنگین کنیم.

محبی نژاد با بیان اینکه اجرایی شدن هیچ برنامه‌ای با دستور محقق نمی‌شود، گفت: باید برای رسیدن به این برنامه زیر ساخت‌هایی فراهم کنیم، این برنامه شدنی است و باید یک رصد دقیق و انحرافات کنترل شود و علاوه بر این پیش نیاز‌های تحقق برنامه فراهم شود؛ قطعه ساز‌ها پای کار ایستاده اند و مطمئن هستیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

او در خصوص کمبود قطعاتی که در بازار وجود دارد، گفت: کمبود قطعات مربوط به برخی موارد است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی در تیراژ تولید است که از هزار و 200 قطعه ساز کوچک و بزرگ کشور که در رده‌های 1، 2 و سه هستند، غریب به 400 قطعه ساز تعطیل و نیمه تعطیل هستند و دوباره باید به چرخه تولید باز گردند.

محبی نژاد ادامه داد: قطعه سازانی که اکنون فعالیت دارند با 50 درصد ظرفیت کار می کنند که فعالیت آنها نیز به سرعت به ظرفیت 100 درصد نمی‌رسد.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور  تشریح کرد: قسمتی مربوط به تامین مواد و متریال است؛ همچنین باید دانش فنی را به روز کرد و سرمایه گذاری در بروز آوری همین مقوله صورت گیرد.

او با تاکید بر اینکه در گذشته 85 درصد قطعات خودرو‌های داخلی ساخت داخل شده و به تولید انبوه رسیده است، گفت: در تولید این قطعات  تا عمق 85 درصد داخلی سازی پیشرفت داشته ایم و 15 درصد باقی مانده بحث میز‌های ساخت داخل است که در خودرو‌های جدید تا مرز 92 درصد داخلی سازی صورت گرفته است.

محبی نژاد گفت: باقی مانده قطعاتی که داخلی سازی نشده، تا یک سال دیگر به کمک یک سری تکنولوژی جدید که وارد صنعت خودرو می شوند، داخلی سازی می شود. 

او با بیان اینکه مشکل تامین مواد خاص آلیاژی و پتروشیمی و مواد خاص صنعت خاص قطعه سازی و خودروسازی که در کشور تولید نمی‌شود مطرح است که دست خودروساز و قطعه سازی نیست، گفت: در آینده پروژه‌های ملی و بین المللی می‌طلبد تا رشد تولید داشته باشیم.

او گفت: با همه این اوصاف تحقق یک میلیون و 600 هزار دستگاه با وجود رکورد در سال 1390 شدنی است، به شرط اینکه بخش خصوصی را پای کار بیاوریم و از خبرگان این صنعت استفاده کنیم و برنامه عملیاتی بچینیم.


نظرات شما
آخرین اخبار