شاخص بازار - به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، دکتر خسرو رحمانی در یک وبینار آموزشی در خصوص بحران و ارتقاء سلامت روان که جمعیت هلال احمر با همکاری سازمان نظام روانشناسی و انجمن علمی مطالعات زنان برگزار کرده بود، اظهار کرد: بحران حادثه ای است که معمولا به صورت ناگهانی اتفاق میافتاد و باعث بی ثباتی در جامعه میشود و مشکلات و حوادث پی در پی را به دنبال خواهد آورد. به طوری که مجموعه زیادی از یک کشور باید کمک کنند تا اوضاع به حالت عادی باز گردد.
وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع بحرانها بحث مهمی است، اظهارکرد: اما برخی از بحرانها قابل پیشگیری نیست، مثل بحرانهای طبیعی مثل زلزله که البته برخی بحرانهای طبیعی نیز قابل پیشگیری است.
رحمانی گفت: بنابراین پیشگیری از بحرانها مهم است و در مواردی که قابل پیشگیری نیست کاهش مخاطرات بحران را باید با آموزشهای صحیح به مردم مد نظر داشت و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بنابر قانونی که مصوب شده و در آخرین بار در سال ٩٨ ابلاغ شده است، مسئول رفع بسیاری از مخاطرات و بحرانهای طبیعی و حتی انسان ساختی است که در کشور رخ میدهد.
وی تاکید کرد: هلال احمر هم بحث آموزش همگانی برای پیشگیری از مخاطرات بحرانها و هم رفع خود بحرانها تا عادی شدن شرایط را با همکاری بسیاری از سازمانهای ذیربط برعهده دارد.
معاونت آموزشی، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر تاکید کرد: یکی از عوارضی که در بحرانها اتفاق میافتد مسایل و عوارض روانی بعد از بحران است که در این سمینار قرار است به آن پرداخته شود که چه اقداماتی باید انجام شود تا مردم زندگی طبیعی خود را بازیابند.
وی گفت: بحران تقسیم میشود به بحرانهای اقتصادی، حوزه سلامت، و...که در اینجا بحث ما بحران ناشی از حوادث طبیعی است. نمونه بارز آن زلزله هایی است که رخ میدهد. ما در کشور زلزله خیز زندگی میکنیم و به فاصله میانگین ١٠ سال زلزله با میانگین هفت ریشتر در کشور داریم. در طول ٣٠ سال گذشته زلزله منطقه منجیل و رودبار، زلزله بم، زلزله کرمانشاه را پشت سر گذاشتیم که خرابیهای زیادی را به بار آوردند.
وی گفت: سیل نیز یکی از حوادث طبیعی مهمی است که باعث بحران زیادی میشود. بحران خشکسالی هم یکی دیگر از بحران هایی است که با آن مواجه هستیم. بنابراین بحرانهای طبیعی دو دسته قابل پیشگیری و بحرانهای غیر قابل پیشگیری هستند که البته میتوانیم از عوارض آنها جلوگیری کنیم.
وی گفت: نمونه بحرانی که خوب میتوانیم با آن مواجه شویم سیل است که اگر اقدامات درستی انجام شود خرابیهای ناشی از سیل بسیار کاهش پیدا میکند.
وی ساخت و ساز در مسیلها را یکی از علل افزایش خسارت سیل دانست وگفت: این یک بحران خود ساخته است پس اینطور نیست که همه بحرانهای طبیعی را رها کنیم تا اتفاق بیفتد و پس از آن بحران را مدیریت کنیم.
وی گفت: با آموزشهای صحیح، اقدامات پیشگیرانه و بهسازی محیط میتوانیم راحتتر با بحران مواجه شویم، زلزله هم به گونه ای است که با مدیریت صحیح سازهها میتوانیم آن را کنترل کنیم. کشور هایی هستند که زلزلههای با ریشتر بالا در آن رخ میدهد اما خسارت زیادی به بار نمیآورد. زمانی که ساختمانها خراب نشود طبیعتاً بحرانی رخ نداده و جامعه روند طبیعی زندگی خود را طی میکند. پس اقدامات آموزشی و زیرساختها کمک کرده که در کشوری مثل ژاپن زلزله به بحران اجتماعی تبدیل نمیشود.
رحمانی اظهار کرد: پس بحران را میتوانیم پیشگیری کنیم و در زمان بحران هم باید مشکلات مردم را به حداقل برسانیم و پس از آن با انجام اقداماتی جامعه را زودتر به حالت عادی خود بازگردانیم.
وی افزود: در حوادث طبیعی بر بهداشت روانی جامعه استرس شدیدی ایجاد میشود که البته با اقدامات پیشگیرانه میشود استرس را به حداقل رساند. در هلال احمر هم یکی از اقداماتی که انجام میدهیم افزایش تاب آوری در جامعه است که افراد بتوانند در زمان بحران رفتار خردمندانه ای داشته باشند.
معاونت آموزشی، پژوهش و فناوری هلال احمر اظهار کرد: معمولا به مسائل روانی بحرانهای طبیعی کمتر توجه میشود و به مسائل جسمانی و مالی معطوف میشود در حالی که بازماندگان تحت استرس شدید قرار گرفتند. در کشور ما در بسیاری از مرحلهها به دست آورد خوبی رسیدیم اما اگر به ارتقاء سلامت روان نیز بپردازیم میتوانیم این پازل را تشکیل دهیم.
وی در خصوص استرسهای حین بحران نیز گفت: قطع شدن خدمات شهری، شنیدن صدای افرادی که کمک میخواهند، بروز آسیبهای جسمانی، دسترسی محدود به خدمات پزشکی، اختلالات استرس پس از حادثه، سوگ و افسردگی و... از مهمترین عوامل استرس زای حین بحران است.
وی ادامه داد: فاز اول حادثه فاز حاد با بحران است و معمولا چند هفته پس از حادثه مردم آرامش نسبی خواهند داشت و چند ماه پس از حادثه با واقعیتهای حادثه رو به رو میشوند که گاهی این مورد زمانبر خواهد بود. بنابراین باید افرادی که استرس یا افسردگی شدید دارند شناسایی شوند.
رحمانی اظهار کرد: از اقدامات مهمی که باید انجام شود شناسایی افرادی است که شناخته نشده اند، در یک حادثه نیز تعداد نفراتی که فوت میکنند کمتر و مجروحین جسمی بیشتر هستند؛ متاسفانه آسیب دیدگان روانی دیده نمیشوند که بعدها شناخته میشوند.
وی افزود: در زلزله رودبار 6٨ درصد افراد دچار افسردگی شدند و اختلالات رفتاری کودکان تا 6٠ درصد گزارش شده است. در زلزله اردبیل 4٧درصد کودکان و ٧6درصد بزرگسالان دچار اختلال پس از حادثه شدند. پس به این نتیجه میرسیم که بحرانها عوارض روانی شدید را ایجاد میکند.
رحمانی گفت: نیاز است که در زمان بحران اطلاع رسانی درستی داشته باشیم و نیروهای آموزش دیده درستی که بتوانند مشاوره صحیح انجام دهند هم آموزش بیشتری ببینند و هم وسعت بیشتری پیدا کنند.
وی گفت: در خصوص بحثهای مداخله در بحران باید ترجیحا اقدامی انجام دهیم که افراد از اقدامات بی درنگ جلوگیری کنند، به عنوان مثال گاهی تیم هایی را که برای توزیع اقلام اعزام میکنیم، مردم با آنها خشمگین رفتار میکنند که این واکنشها بی درنگ است و باید آموزش دهیم و کمکهای مالی نیز سریع باشد.
معاونت آموزشی، پژوهشی و فناوری هلال احمر اظهار کرد: باید از بازماندگان در امداد و نجات استفاده کنیم که این خود در کاهش استرسهای آنها موثر خواهد بود. مداخلات گروهی، مداخلات خاص آسیبهای روانی و... نیز باید انجام شود.
رحمانی گفت: برای گروههای مختلف سنی پکیجهای آموزشی باید متفاوت باشد و باید به سرعت هم آغاز شود. باید با هر گروه با نوع آسیبی که دیدند مشاوره انجام شود.
وی در خصوص بهداشت روان امدادگران نیز گفت: زمانی که افراد به محل امداد و نجات مراجعه میکنند خودشان دچار استرس میشوند که در واقع این بسیار استرس زا است و همزمان با امدادرسانی به فاصله چندروز باید با این افراد نیز مشاوره روانی انجام شود.
وی در خصوص تداوم مدیریت بحران گفت: هم در کوتاه مدت، میان مدت و در بلند مدت باید به آسیبهای روانی توجه کرد که متناسب با زمان و گروههای سنی آسیب دیده داشته باشد.
انتهای پیام