يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
اجتماعی

حاجی میرزایی: سند ۲۰۳۰ مبنای عمل در کشور ما نیست

حاجی میرزایی: سند ۲۰۳۰ مبنای عمل در کشور ما نیست
شاخص بازار - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهم‌ترین هدف تعلیم و تربیت پرورش افرادی مستقل و با مسئولیت است گفت: سند ۲۰۳۰ مبنای عمل در کشور ما نیست؛ زیرا انسانی باید پرورش یابد که تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کند.
  بزرگنمايي:

شاخص بازار - به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در دومین روز از پنجمین دوره توانمندسازی مدیران و مربیان قرآنی سراسر کشور که از طریق شبکه شاد پخش شد با بیان اینکه قرآن آمده تا انسان را در مسیر تعلیم و تربیت هدایت کند گفت: سند تحول مبتنی بر تمدن اسلامی شکل گرفته تا چنین جامعه الهی در کشور ایجاد شود. خداوند به انسان‌ها با توجه به توانایی آموختن، پرورش یافتن و انتخاب کردن، کرامت و جایگاه والایی عطا کرده است. انسان در آفرینش خود قابلیت ممتاز تغییر شکل را دارد، بنابراین انسان گل سرسبد آفرینش محسوب می‌شود که مورد توجه خداوند قرار گرفته است.
وی افزود: خداوند انسان را مظهر اسماء جلالیه و جمالیه قرار داده و خلقت در مدار انسان شکل می‌گیرد. تمام آیات قرآن کریم حکایت از این دارد که تمام هستی در تسخیر انسان است و این موضوع نشان دهنده جایگاه والای انسان است که با آموختن می‌تواند به این جایگاه برسد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه تفاوت انسان‌ها و جوامع با یکدیگر در کمیت و کیفیت آموزش و پرورش است اظهار کرد: امر پر اهمیت آموزش به سه قابلیت ممتاز دیدن، شنیدن و اندیشیدن متکی است که اهداف فرد و جامعه را محقق می‌کند، در واقع انسان می‌تواند ببیند، بشنود و در آن تعقل کند. همه اکتشافات بشر از ابتدای خلقت تا کنون مرهون این سه قابلیت است. انسان از یک موجود ناتوان، با مهارت به توانایی می‌رسد و قدرت می‌یابد تا به طور شایسته مخاطب خدا قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش با اندیشه و شنوایی انسان‌ها مرتبط است. رمز تفاوت شخصیت انسان‌ها در کیفیت دیدن، شنیدن و اندیشیدن است. در واقع مهم‌ترین هدف تعلیم و تربیت پرورش افرادی مستقل و با مسئولیت است. سند 2030 مبنای عمل در کشور ما نیست؛ زیرا انسانی باید پرورش یابد که تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کند.
به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه آموزش و پرورش افزایش دارالقرآن‌ها را از 760 مرکز به 1500 مرکز هدف گذاری کرده است گفت: 760 مدیر دارالقرآن مخاطب اصلی دوره ما هستند. 13 نفر از مربیان ما دارای مدرک دکتری، 300 نفر آنها دارای مدرک فوق لیسانس و 418 نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند که برای دختران و پسران با برنامه ریزی فعالیت می‌کنند.
وی افزود: همچنین در حال حاضر 500 هزار دانش آموز در دارالقرآن‌ها فعالیت می‌کنند. تاثیر دارالقرآن‌ها در زیست بوم جدید با توجه به تاثیر بسیار آن در وحدت رویه اهمیت دارد. تجربه گردانی، معرفی زمینه هم افزایی و تجلیل از مربیان دارالقرآن از اهداف این برنامه است.
به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه مربیان باید برای مشارکت دانش آموزان در دارالقرآن‌ها، روش‌های قرآنی را بکار گیرند تا دانش آموزان بتوانند از ظاهر عبور کنند و به مرحله تفکر و تعقل برسند گفت: خداوند متعال 66 مرتبه در قرآن اشاره به لفظ "قرآن " کرده که درباره کارکرد این کتاب آسمانی توضیح داده است.
وی افزود: خداوند چارچوب اصلی را برای زندگی همه انسان‌ها در قرآن فرستاده است و به این ترتیب گام اول انس با قرآن نهادینه شدن محتوای این کتاب آسمانی در ذهن افراد است. دانش آموزان باید بدانند که قرآن برای همه مردم است و متعلق به طبقه خاصی نیست و همه مخاطب قرآن هستند.
حکیم زاده با بیان اینکه مربیان آموزشی و پرورشی باید به امور مرتبط با قرآن مانند حفظ و قرائت این کتاب آسمانی بپردازند و اگر قرائت با عنایت به معانی آیات باشد، اهمیت بسیاری دارد، هرچند که قرائت قرآن دلالت بر چیزی بیشتر از خواندن دارد گفت: قرآن برای جذب و تبیین خود از روش‌های مختلف استفاده کرده است. به طور مثال مثل و قصه‌های قرآنی حالت تبینی دارد، خداوند با امثال و قصه‌ها کارکرد مسائل را برای بشر بازگو می‌کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: خداوند در تعامل با بندگان خود در قرآن فرمول‌های متعدد مانند تاکید بر تشویق قرار داده و از پیامبر هم خواسته براساس روش‌های قرآنی مردم را به اسلام فراخواند. از این رو مربیان آموزشی و تربیتی باید برای اثرگذاری از روش تشویق و انرژی دانش آموزان را به قرآن و امور قرآنی نزدیک کنند.
انتهای پیام


نظرات شما
آخرین اخبار