شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
اجتماعی

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

رقابت برای ۳۹هزار پست در آزمون استخدامی وزارت بهداشت/ رشد ۱۳۰درصدی حقوق پرسنل بهداشت و درمان

رقابت برای ۳۹هزار پست در آزمون استخدامی وزارت بهداشت/ رشد ۱۳۰درصدی حقوق پرسنل بهداشت و درمان
شاخص بازار - معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، اقدامات انجام شده در جهت افزایش تختهای بیمارستانی، تختهای ویژه بیمارستانی، اکسیژن سازها، افزایش حقوق و مزایای کادر بهداشت و درمان و ... را تشریح کرد.
  بزرگنمايي:

شاخص بازار - به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، دکتر سیدکامل تقوی نژاد در نشست خبری ویدیوکنفرانسی بخشی از اقدامات حوزه معاونت توسعه مدیرت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت طی یک سال گذشته را تشریح کرد.
وی گفت: در یک سال گذشته در کنار مدیریت بهینه مبارزه با کووید19، اقدامات وزارت بهداشت در زمینه توسعه زیرساختها متوقف نشد و بلکه رشد قابل توجهی داشت و کارهایی انجام شد که بخش عمده ای از تلاشهای موفق نظام سلامت مرهون این زیرساختها خواهد بود.
وی افزود: تا سال92 حدود 96 هزار تخت بیمارستانی در کشور داشتیم که از سال 92 تا 98 حدود 28هزار تخت به مجموعه تختهای بیمارستانی کشور اضافه شد. در سال 99 نیز حدود 3562 تخت بیمارستانی اضافه شد و به این ترتیب در مجموع در بخش دولتی 30 درصد از ظرفیت فیزیکی تخت‌های بیمارستانی مربوط به دولتهای تدبیر و امید است.
تقوی نژاد گفت: همچنین حدود 15 هزار تخت بیمارستانی در دست احداث داریم که در صورتی که اعتبارات کافی اختصاص یابد مجموع تختهای بیمارستانی این دولت به 46 هزار تخت بیمارستانی خواهد رسید. همچنین مجموعا پنج هزار میلیارد اعتباراتی بوده که در این زمینه اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: 7460 پروژه بهداشتی به بهره برداری رسیده است. به دنبال اقدامات انجام شده، نسبت تخت بیمارستانی از 1.6 نسبت به هر هزار نفر به 2.3 صدم رسیده است.
تقوی نژاد اقدام مهم انجام شده در سال 99 را بحث توسعه تختهای ویژه دانست و در این باره گفت: شاهدیم قبل از سال 92 مجموعا 4هزار و 96 تخت ویژه داشتیم که تا سال 98 مجموعا 2158 تخت دیگر اضافه شده است که قابل توجه است. در سال 99 نیز 2161 تخت اضافه کردیم و 1424 تخت نیز در دست احداث داریم. بنابراین در مدت اخیر سال 1399 معادل 25 درصد تختهای آی سی یو کشور را احداث کردیم.
وی درباره اقدامات انجام شده برای توسعه ظرفیت اکسیژن سازها نیز گفت: موضوع قابل توجه در مدیریت کووید بحث اکسیژن سازهاست. می‌دانید که یکی از فاکتورهای اساسی در بهبود بیماران، ظرفیت هایی است که در زمینه اکسیژن ایجاد کردیم. افزایشی که در ظرفیت اکسیژن ساز از سال 92 تا 98 ایجاد شده 1.4 برابر و در سال 99، 330 درصد رشد کرده است. مجموعا از ظرفیتی که در کشور بوجود آمده است حدود 92هزار لیتر در دقیقه در سال 99 ایجاد کردیم. بنابراین اگر در سال 92 ما همزمان 20هزار بیمار را می‌توانستیم اکسیژن برسانیم در آذر امسال این رقم به 65هزار بیمار افزایش یافته است که رشد بسیار قابل توجهی در این زمینه است.
معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: در سال جاری موضوعی که در برنامه قرار داشت بحث ترمیم حقوق همکاران و بهبود وضعیت رفاهی آنها بود که در این زمینه تلاش هایی در دستور کار است و مجموع حقوق و مزایای همکاران نسبت به 97 بالغ بر 130 درصد رشد داشته است. همچنین بحث دیگر ایجاد عدالت در بین گروه‌های مختلف همکاران است که همپای رشد حقوق و مزایای همکاران رسمی و پیمانی تلاش کردیم حقوق و مزایای همکاران ضریب کا و شرکتی و ... نیز افزایش یابد. اکنون میزان حقوق همکاران غیررسمی ما بین 70 تا 80 درصد همکاران رسمی است.
وی ادامه داد: از مباحث دیگر افزایش تعداد همکاران وزارت بهداشت و تقویت نظام شبکه و نظام بیمارستانی و استخدام همکاران در بخش درمان و خصوصا پرستاری است. به طوری که طی دو سال 98 و 99 موفق شدیم 52 هزار مجوز استخدامی را دریافت کنیم. این درحالیست که مجموعه استخدامی‌های وزارت بهداشت از سال 92 تا 96 سالی هفت هزار نفر اضافه شده است اما در دو سال گذشته به طور متوسط سالی 26 هزار نفر اضافه شده اند و از این تعداد نزدیک 20هزار نفر به کار اشتغال یافتند.
تقوی نژاد با اشاره به آزمون استخدامی وزارت بهداشت در 24 بهمن امسال، گفت: در این آزمون نیز شرکت کنندگان برای 39 هزار پست رقابت خواهند کرد. بنابراین از هر پنج نفر داوطلب یک نفر در صورت کسب حد نصاب نمره به کارگیری می‌شود. حدود 15هزار نفر از استخدامی‌های جدید، پرستاران هستند که در این زمینه 73هزار داوطلب وجود دارد. دو هزار نفر نیز در مشاغل دیگر درمانی اعم از پزشک متخصص و عمومی و ... هستند که 4800 نفر در این زمینه داوطلب هستند. در حوزه بهداشت هم 5600 نفر به کارگیری خواهند شد که 33هزار نفر در این حوزه رقابت می‌کنند و برای فوریتهای پزشکی نیز 5200 نفر به کارگیری خواهند شد. برای مجموعه پستهای بهداشتی درمانی در حوزه بهداشت نیز حدود 8هزار نفر به کارگیری خواهند شد که 51 هزار نفر رقابت خواهند کرد. در کل از مجموع استخدامهای سال گذشته و سال جاری 21 هزار نفر پرستار خواهند بود.
ادامه دارد


نظرات شما
آخرین اخبار