شاخص بازار - علی امام در گفت وگو با ایسنا ، در مورد آخرین وضعیت تولید قطار ملی مترو با بیان اینکه بر اساس ماده54 قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه، دولت موظف است که تا سال 1400 عمق داخلی سازی قطارهای مترو را افزایش دهد گفت: برهمین اساس باید سهم داخلی سازی از 30 درصد به 85 درصد برسد.
وی با بیان اینکه بر همین اساس و باتوجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته، در تیرماه سال گذشته توافقی فی مابین معاونت علمی ریاست جمهوری، شهرداری تهران و صندوق امید منعقد شد افزود: در این راستا مقرر شد طی 18 ماه عمق داخلی سازی قطارهای مترو افزایش یابد و از آنجایی که این اتفاق برای اولین بار در ایران رخ میداد، لازم بود که همه بخشها و شرکتهایی که میتوانند ما را در ساخت یک قطار ملی برای مترو کمک کنند، شناسایی شوند.
به گفته وی، برهمین اساس ساخت قسمتهای مختلف قطار مترو را به بخشهای توانمندی همچون مپنا، شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی و ... دادیم که خوشبختانه با وجود تحریمها علیه کشور و شیوع کرونا در جهان، کار ساخت واگن ملی با قوت و قدرت ادامه یافت.
امام افزود: تمام مجموعههای ساخت و تولید قطار ملی به زمان بندی 18 ماهه پایبند هستند و طی روزهای آتی شاهد رونمایی از یک رام قطار با سه واگن خواهیم بود و بعد از آن نیز یک رام قطار با 7 واگن رونمایی میشود.
وی با بیان اینکه حالا که به تکنولوژی ساخت قطارهای مترو دست یافتیم، قرار است قطارهایی با واگنهای مختلف ساخته شود تا به نیاز همه خطوط مترو در همه کلانشهرها پاسخ داده شود، ادامه داد: در تهران عمدتا از قطارهای 7 واگنه استفاده میشود اما در برخی خطوط منشعب (فرودگاه مهرآباد) نیز از قطار سه واگنه استفاده میشود و این در حالی است که در برخی کلانشهرها در خطوط مترویشان از قطارهای 5 واگنه استفاده میشود، اما حالا که به تکنولوژی ساخت دست یافتیم و میتوانیم در همه بخشهای واگن بسازیم، البته فعلا از دو قطار سه و هفت واگنه رونمایی میشود.
مدیرعامل متروی تهران با تاکید بر اینکه براساس برنامهریزیهای صورت گرفته در دهه فجر شاهد رونمایی از اولین قطار ملی خواهیم بود و بعد از انجام تستهای لازم این یک رام قطار ملی با عمق داخلی سازی85 درصد وارد خطوط مترو میشود، افزود: خوشبختانه با توجه به ظرفیتهای مهندسی و تجارب کسب شده، شاهد تداوم ساخت قطارهای مترو با عمق داخلی سازی 85 درصد خواهیم بود و باید اعلام کنم هم در طراحی و هم در ساخت توانستیم از ظرفیت نهادی مختلف علمی از جمله جهاد دانشگاهی بهره مند شویم.
وی به نقش جهاددانشگاهی در ساخت قطار ملی اشاره کرد و با بیان اینکه این نهاد در زمینه ساخت تکنولوژی رانش قطارهای مترو وارد میدان شد و توانست با موفقیت به این دستاورد برسد، اظهار کرد: از آنجایی که قطارهای مترو، فاقد لوکوموتیو هستند و از هفت واگن، 5 واگن خودکشش هستند، باید سیستم رانش آنها به خوبی فعال باشد و کنترل لازم را نیز انجام دهد که خوشبختانه این سیستم مهم توسط جهاددانشگاهی تعبیه شده و با داخلی سازی این قسمت، میلیاردها تومان در ساخت قطارها صرفه جویی ارزی شده است.
انتهای پیام