شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
بانک و بیمه

بانک ملی ایران

وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از «تالار مولدسازی دارایی‌های دولت»: مولدسازی دارایی‌های دولت راه برون رفت اقتصاد کشور از بن بست است

وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از «تالار مولدسازی دارایی‌های دولت»: مولدسازی دارایی‌های دولت راه برون رفت اقتصاد کشور از بن بست است
وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از تالار مولدسازی بر شفافیت در مرحله انتشار اطلاعات، فرآیند و مصارف درآمدهای حاصل از این طرح تاکید کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از تالار مولدسازی دارایی‌های دولت در خصوص لزوم مولد سازی دارایی های دولت گفت: سه نکته محوری در خصوص مولد سازی اموال و دارایی های دولت وجود دارد، اول اینکه  در وزارت اقتصاد بخش اصلی تمرکز ما روی چند پروژه تحول آفرین و ماندگار به دستور رییس جمهوری قرار دارد. به عنوان مثال، مساله کسب و کار و صدورمجوزهای حوزه تولید به عنوان یک ابرپروژه ماندگار و اثر گذار، شفافیت مالی و بودجه ای و همچنین انتشار اطلاعات شرکت ها و بانک های دولتی و نیز انضباط مالی در اداره دارایی ها و اموال کشور است؛ که البته همه این موارد در ذیل مدیریت دارایی های دولت به عنوان امین اموال و یا صاحب خزانه از قدیم بوده و هست.

وی در ادامه بیان کرد: امروز وزارت اقتصاد از رویکرد صرفا اطلاع رسانی، ایجاد سامانه و نیز شناسنامه دار کردن دارایی های دولت به مرحله بالاتری عبور کرده است؛ یعنی به صورت فعالانه در استفاده بهینه، بازدهی و بهره وری دارایی ها به همراه مجلس و قوه قضاییه وارد مرحله مولد سازی این دارایی ها شده است تا اقتصاد ایران وارد ریل‌های جدیدی شود.

خاندوزی اضافه کرد: دولت به مثابه میلیاردر زاغه نشینی است که علیرغم دارایی های بسیار اعم از املاک، مستغلات، سهام و شرکت های بزرگ  اما در پیشبرد امر اقتصادی، توسعه ملی، عمران و سرمایه گذاری کشوربسیار کند و ضعیف عمل کرده است. بنابراین یکی از بهترین تدابیری که به تامین مالی و بودجه های عمرانی کشور کمک می کند، ساماندهی اموال و دارایی های راکد دولت و سرمایه گذاری این امولا در بخش های عمرانی غیر تورمی است.

وزیر اقتصاد در ادامه این مراسم گفت: گاهی متولیان اداره کشور اعم از استاندار و یا مدیران در برخی استان ها وشهرستان ها برای تامین حتی پروژه های کوچک باید سال ها به اجبار صبر کنند، در حالی که در همان استان و شهرستان دارایی های بسیار زیادی را به دلیل ناتوانی و ضعف مدیریت دستگاه های دولتی به صورت راکد و بلااستفاده داریم. 

وی همچنین تاکید کرد: اگر بتوانیم با کمک دستگاه های اجرایی گام اول را با اجازه و اعتماد ویژه رهبر معظم انقلاب و نیز عزم راسخ روسای سه قوه در تصویب قانون مولدسازی در هیات عالی مولدسازی علی رغم همه تصویر سازی ها و القائات نادرست از این ابر پروژه برداریم، قطعا راه برون رفت کشور از تنگنای اقتصادی و سرمایه گذاری همین مساله مولد سازی است.

خاندوزی همچنین بیان کرد: مساله بعدی اینکه، ما سال ها مردم و کشور را از بهره برداری از دارایی ها و اموال دولتی محروم کردیم، در حالی که همواره در هنگامه بحران در بخش مسکن دیگران را به عرضه زمین و املاک تکلیف می کردیم  اما خود دولت از این کار استنکاف می کرد، دولت ها در گذشته می توانستند با عرضه املاک دولتی قطعا سبب فروکش کردن عطش بازار ملک شوند تا مردم اکنون با این مشکلات در این بخش مواجه نباشند.

وزیر اقتصاد همچنین اظهار کرد: امروز بیش از هزار و 300 ملک دولتی به عنوان املاک مازاد در کشور مصوب و وارد مرحله ارزش افزایی و قیمت گذاری می‌شود تا بهترین بهره برداری  از آن صورت گیرد. چرا که مساله مولد سازی فقط فروش اموال نیست.  بلکه  خروج، اموال دولتی از حبس و زندانی است که طی سالیان گذشته توسط دولت ها انجام شده است.

وی ادامه داد: پیشبرد مساله مولدسازی همراه با شفافیت موجب جلب اعتماد مردم می‌شود. من در سال گذشته در یک گفت و گویی وعده یک شفافیت بی رحمانه را در این خصوص دادم که  در هیچ دوره، دولت و بخشی تاکنون رخ نداده است.

خاندوزی گفت: نکته اساسی در این مساله انتشار اطلاعات پیش از واگذاری است چرا که این مساله سبب ایجاد اعتماد اجتماعی مردم به دولت و در نهایت مانع ایجاد حواشی که در گذشته در خصوص بر خی از واگذاری ها اتفاق افتاد، می شود.

خاندوزی ابراز کرد: در بحث مولدسازی علاوه بر اعتماد سازی که نتیجه شفافیت است ما از یک مشکل دیگر یعنی شکستن مقاومت دستگاه ها در مقابل اصل این واگذاری ها نیز خلاص می شویم.
  وزیر اقتصاد تصریح کرد: وقتی در تالار مولدسازی دارایی های دولت به شفافیت اعلام می کنیم که چه تعداد از دارایی ها و در کدام استان ها و با چه ارزشی وجود دارد، دیگر بی ارزش گذاری اتفاق نمی افتد؛ چرا که در گذشته برخی این اموال را به عنوان یک مساله حیثیتی برای خود در نظر داشتند و از انتشار اطلاعات آنها خودداری می کردند و این مساله سبب ایجاد بی اعتمادی کنونی در کشور شده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم تلاش های صورت گرفته سه خروجی اصلی داشته باشد، اول شفاف سازی اموال و دارایی های دولت و دسترسی برابر مردم ایران به اطلاعاتی که برای سرمایه گذاری در دارایی های دولت نیاز دارند. دوم مساله شفاف سازی فرآیند خود مولدسازی اعم از اجاره، خرید این اموال و یا تهاتر و سوم هم شفاف سازی مصارف مولدسازی است.

مراسم رونمایی از «تالارمولدسازی دارایی‌های دولت» در محل وزارت اقتصاد و با حضور، وزیر اقتصاد، مجید عشقی، رییس سازمان بورس، حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی سازی، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و  حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور برگزار شد.


نظرات شما
آخرین اخبار