يکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳
تولید و تجارت

مدیرعامل شرکت مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری های تجلی، تولید ورق‌های الکتریکی و کسب سود ۷۰۰ میلیاردی

سرمایه‌گذاری های تجلی، تولید ورق‌های الکتریکی و کسب سود ۷۰۰ میلیاردی
مدیرعامل تجلی توسعه معادن و فلزات با اشاره به عملکرد شرکت از سرمایه‌گذاری در عناصر نادر خاکی و لیتیوم، تولید ورق‌های الکتریکی و کسب سود ۷۰۰ میلیارد تومانی خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از بورس پرس، مرتضی علی‌اکبری با بیان اینکه شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات آذر سال 1400 با ایده‌ای جدید در اوج بازار سهام شکل گرفت تا وجوه را از بازار و مردم جمع‌آوری و در پروژه‌های متعدد زنجیره فولاد از معدن تا نورد بکار بگیرد، اعلام کرد: تجلی نخستین شرکت پروژه‌ محور است که در بازار سرمایه شکل گرفته است. 

56 درصد سهام تجلی به "ومعادن"، 17 درصد به چادرملو و 17 درصد به گل‌گهر تعلق دارد و 10 درصد سهام نیز در بازار سهام عرضه شد. شرکت‌هایی در بازار سرمایه پذیرش می‌شوند که حداقل دو صورت مالی حسابرسی‌شده داشته و سودده باشند. با توجه به اینکه تجلی یک شرکت پروژه‌محور با ایده جدید بود، تولد این شرکت با پذیرش آن در بورس همراه شد.

عملکرد شرکت تجلی

در ابتدا شرکت تجلی با پنج پروژه در قالب سه شرکت متولد شد. این پنج پروژه در ارتباط با زنجیره فولاد شامل کنسانتره سنگ آهن، گندله‌سازی و تولید آهن اسفنجی در مناطق مختلف ایران بود. اکنون تعداد شرکت‌های زیرمجموعه تجلی به 12 تا 13 شرکت رسیده است. شرکت در ابتدا هیچ معدنی در اختیار نداشت.

شرکت تجلی در تمامی مزایده‌هایی که توسط دولت برگزار شده حضور داشته و اکنون 24 معدن در انواع معادن و فلزات را در اختیار دارد. البته بیشتر تمرکز روی مواد نادر خاکی و لیتیوم است. با توجه به مطالعاتی تصمیم بر این است بیش از این در زنجیره فولاد سرمایه‌گذاری انجام نشود. البته پروژه‌های فعلی در زنجیره فولاد ادامه خواهد یافت اما پروژه جدید در این زنجیره تعریف نمی‌شود.

وزن سرمایه‌گذاری را به سمت مواد نادر خاکی، لیتیوم، طلا و مس پیش خواهیم برد. سه شرکت دیگر در حوزه اکتشافات به مجموعه اضافه شد. 20 درصد مالکیت فولاد کردستان و 6 درصد فولاد سیمین هرمز هم در اختیار قرار گرفت. در ارتباط با حوزه بازرگانی نیز سهم عمده یکی از شرکت‌های خوش‌نام این حوزه را خریداری کرده و در بخش بازرگانی نیز حضوری فعال خواهیم داشت.

سرمایه‌گذاری در عناصر نادر خاکی

از 24 معدن ، 12 معدن مربوط به حوزه مواد نادر خاکی و سایر معادن مربوط به مس و طلا و پلی‌متال‌ها است. در این راستا سه گروه تشکیل شده که تخصصی این معادن را پیگیری می‌کنند تا پروانه بهره‌برداری آنها دریافت شود. البته در میان این 24 معدن ممکن است برخی از معادن ذخیره لازم را نداشته باشند. برخی از این معادن دارای پروانه اکتشاف هستند، برای برخی معادن نیز در جهت اخذ پروانه بهره‌برداری اقدام می‌شود.

پنج تا شش معدن به لیتیوم اختصاص دارد که از شورابه‌ها باید استحصال شود و گروهی ویژه برای این معادن در نظر گرفته‌ شده است. لیتیوم مصرف پزشکی نیز دارد البته مصرف صنعتی آن متفاوت است. در این زمینه با شرکت‌های دانش‌بنیانی که پیش از این در این حوزه کار کردند همکاری می شود. بیشتر معادن لیتیوم در خراسان‌جنوبی واقع شدند.

مواد نادر خاکی دیگر مانند منازیت که می‌تواند مواد نادر خاکی متعددی در کنار آن باشد در دو معدن مروست باختری و خاوری موجود است که برنده مزایده آن شده‌ و با یک گروه قوی صاحب نظر در این حوزه، کار این معادن پیشروی دارد. ظرفیت تولید فولاد معمولی به سقف رسیده در حالی که کشورهای اطراف نیز به قدری شرکت های فولادسازی ایجاد کردند که امکان صادرات نیز نخواهیم داشت.

بنابراین ایران باید به سمت تولید فولادهای آلیاژی، فولاد سبک و فولاد سبز پیش برود. اگر به این سمت پیشروی نشود، بدون شک در میان‌مدت مشکلاتی در زمینه صادرات خواهیم داشت. برای تولید فولاد آلیاژی همین سنگ آهن کافی نیست در حالی که در عناصر نادر خاکی می‌توان عناصری را یافت که در فولاد آلیاژی کاربرد دارد. عناصر نادر خاکی از جمله در تولید فولاد آلیاژی به کار گرفته می‌شود. در سایر صنایع همانند صنایع مخابراتی، ماهواره‌ای و نظامی ... نیز کاربرد دارد.

سود 700 میلیارد تومانی تجلی در 1401

با افزایش شرکت‌های زیرمجموعه تجلی و معادن، وجوه در اختیار به سهام‌در بازار سرمایه تبدیل شد که نقدشوندگی مناسبی داشته باشد تا هر زمان پروژه ها نیاز به تزریق نقدینگی داشت سهام‌ در اختیار به فروش برسد. امکان سپرده گذاری وجوه نزد بانک‌ها و دریافت سود 18 تا 19 درصد سود نیز وجود داشت. اما براساس تخصص تصمیم گرفته شد در سهام شرکت های بورسی سرمایه گذاری شود. در 1.5 سال گذشته یک‌ دوم سهام‌ در اختیار معادل حدود سه هزار میلیارد تومان تبدیل و به پروژه‌ها تزریق و بابت این موضوع سال 1401 حدود 700 میلیارد تومان سود کسب شد.

ورود به تولید ور‌‌ق‌های الکتریکی

یکی از برنامه های جدید در زمینه تولید ورق‌های الکتریکی است که چند سال است جزو کالاهای تحریمی محسوب می‌شود. ورق‌های الکتریکی جزو کالاهای "های‌تک" بشمار می‌رود و در چند کشور در دنیا تولید می شود. این ورق‌ها نیاز مبرم شرکت ایران ترانسفو است. در این راستا تولید ورق‌های الکتریکی ‌جهت‌دار و غیرجهت‌دار مدنظر است. از همین‌رو برای تولید آن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس، مجوز کارخانه ورق‌های الکتریکی گرفته شد.

بابت تامین ارز آن نیز با صندوق توسعه ملی مذاکراتی صورت گرفته است. با توجه به اینکه فولاد مبارکه پیش از این اسلب این محصول را تولید می‌کرد با این شرکت بزرگ فولادی نیز برای تولید این ورق‌ها همکاری وجود دارد.

با توجه به اینکه شرکت تجلی پروژه‌محور است، سهامداران به سوددهی در کوتاه‌مدت توجهی ندارند. تا زمانی که پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد باید ثروت سهامداران را افزایش داد که در این صورت، هم سودآوری خواهیم داشت و هم پروژه‌ها را توسعه خواهیم داد. البته قطعا سال جاری افزایش سرمایه حداقل 50 درصدی خواهیم داشت. همچنین انتشار هزار میلیارد تومان اوراق از طریق بازار سرمایه در دستور کار است. سرمایه‌گذارها نیز همگی داخلی هستند.

موارد متعددی دست و پای صنعتگران را بسته که امید است نرخ‌های دستوری در بورس کالا حذف، حقوق دولتی معادن اصلاح و شرکت‌های پروژه‌محور با ایجاد انگیزه‌های لازم از سوی دولت حمایت شوند.


نظرات شما
آخرین اخبار