به گزارش شاخص بازار به نقل از روابط عمومی بیمه ایران، بر اساس سنتی حسنه که در پایان هر سال دستگاه های اجرایی دیگر تقریبا خود را موظف به اجرای آن می دانند، بیمه ایران تصمیم دارد با توجه به سیاست های شفاف سازی دولت مردمی و لزوم ارائه گزارش های مبتنی بر آمار و اطلاعات صحیح و مستند به هموطنان گرامی، در سلسله گزارش های پیش رو مروری داشته باشد بر کارنامه زرین و پرافتخار خود در یک سال گذشته که در واقع جامه عمل پوشاندن به بخشی از شعار و ایده اصلی این شرکت مبنی بر ارائه «خدمت بی منت» است.
در این سلسه از گزارش ها که بر پایه و اساس گزارش های مستند و آماری معاونت های شرکت بیمه ایران و به اختصار تهیه و تدوین شده است، نگاهی انداخته ایم بر عملکرد یک ساله «معاونت فنی بیمه ایران»، «معاونت برنامه ریزی و نوآوری» و «معاونت حقوقی و هماهنگی امور استان ها، شعب و نمایندگی های» بیمه ایران. در بخش نخستین از این سلسله گزارش ها، نگاهی داشتیم بر عملکرد و برنامه های «معاونت فنی بیمه ایران». در بخش دوم عملکرد «معاونت برنامه ریزی و نوآوری» بیمه ایران را بررسی کرده ایم که برای نخستین بار به شرح زیر منتشر می شود:
* 250 هزار نفر-ساعت دوره آموزشی
معاونت برنامه ریزی و نوآوری بیمه ایران گزارش عملکرد یک ساله خود را منتشر کرد.
به گزارش روابط عمومی بیمه ایران، عملکرد و برنامه های این معاونت در سه بخش کلان «حوزه برنامه ریزی و اجرای آموزش»، «طرح های در دست اقدام» و «برنامه های مصوب کوتاه
مدت، میان مدت و بلند مدت» قابل بررسی و ارائه است.
در حوزه برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی اقدامات گسترده ای صورت گرفته است که اهم آنها عبارتند از: تشکیل کارگروه فضای مجازی و تدوین و انتشار محتوای علمی-آموزشی در فضای مجازی با بهره گیری از ظرفیتهای الکترونیکی، طراحی مدل نوین آموزش با تشکیل میز یادگیری متشکل از اساتید ستادی، استانی، شعب و نمایندگان، تهیه و تدوین سند برنامه ریزی آموزش و پژوهش مبتنی بر سند راهبردی و مگاپروژه های مصوب شرکت، طراحی و ارائه طرح مستند سازی تجارب خدمتی کارکنان در شرف بازنشستگی و برنامه ریزی و هماهنگی های لازم به منظور حضور و شرکت همکاران مدرس در دوره آموزشی تربیت مدرس و اخذ گواهینامه تدریس از مرکز آموزش مدیریت دولتی برای حدود 40 نفر از اساتید شرکت، هماهنگی و برنامه ریزی به منظور ایفای مسئولیتهای اجتماعی شرکت در حوزه آموزش عمومی بیمه گذاران، خانواده همکاران و تمامی ذی نفعان ، تدوین محتوای استاندارد و واحد دوره های آموزشی تخصصی در تمامی رشته های بیمه ای با همکاری مدیریتهای تخصصی مربوطه و ...
با این حال، بی تردید یکی از بزرگترین و کم نظیرترین اقدامات معاونت برنامه ریزی و نوآوری، برگزاری بالغ بر 250 هزار نفر-ساعت دوره های آموزشی حضوری و غیر حضوری برای کارکنان و مدیران شرکت و نمایندگان سراسر کشور بوده است. این امر منجر به تحقق 53 ساعت سرانه آموزشی برای کارکنان طی سال 1401 شده که بیش از پنج برابر سال قبل بوده است. به عبارتی، سرانه مذکور طی سال های 1400، 1399 و 1398 به ترتیب 11، 14 و 13 ساعت بوده است.
در همین حوزه و در بخش تحقیقات و پژوهش های علمی، اقداماتی اساسی چون: اصلاح و بازنگری نظامنامه پژوهشی شرکت، بررسی 6 طرح پژوهش کاربردی و بررسی 6 طرح خلق یا توسعه محصول به اتمام رسید.
در همین زمینه، تعداد 7 جلسه کمیته تخصصی پژوهش کاربردی برگزار و طرح هایی با عناوین زیر به بررسی گذاشته شد: تخمین ریسک خسارت بیمه گذاران در رشته بیمه بدنه خودرو با استفاده از داده کاوی و هوش مصنوعی؛ ایجاد مزیت رقابتی در بیمه عمر بیمه ایران نسبت به رقبا و فرآیند سازی الکترونیکی؛ چاپ کتاب مدیریت و محیط زیست از دیدگاه سعدی؛ طراحی نرم افزار محاسبه نرخ بیمه در برابر آتش سوزی و زلزله؛ طراحی کارت بیمه اعتباری تکافل و طرح ظرفیت سنجی و جانمایی نمایندگان بیمه ایران.
برگزاری 8 جلسه کمیته تخصصی«خلق یا توسعه محصول» و بررسی محصولات پیشنهادی
زیر از جمله دیگر اقدامات انجام شده در حوزه تحقیقات و پژوهش های علمی بوده است: بیمه مسئولیت سرپرست طفل یا مجنون؛ بیمه اعتماد الکترونیک؛ بیمه عمر امید مادر؛ اصلاح بیمه نامه عمر سپاس؛ پوشش تکمیلی خودروهای نامتعارف در بیمه بدنه اتومبیل؛ استفاده از ظرفیت بیمه عمر در پرداخت بدهی یا مهریه.
در این میان، بدون تردید، برگزاری 2 جلسه شورای راهبردی تحقیق و توسعه و بررسی طرح «پوشش تکمیلی خودروهای نامتعارف در بیمه بدنه اتومبیل، (با 100 درصد پیشرفت طرح) و نیز تصویب طرح ها و محصولات در دست اقدام زیر از جمله اقدامات موثری است که در جهت جلب رضایتمندی مردم و همکاران نماینده، در روند تکمیل سایر مراحل قانونی قرار داشته و به مرحله اجرایی نزدیک شده است:
- بیمه عمر امید مادر (با 40 درصد پیشرفت طرح)؛
- بیمه مسئولیت سرپرست طفل یا مجنون (با 40 درصد پیشرفت)؛
- طرح پژوهشی تخمین ریسک خسارت بیمه گذاران در رشته بیمه بدنه خودرو با استفاده از الگوریتم های داده کاوی و هوش مصنوعی (با 50 درصد پیشرفت)؛
- درخواست اجرای طرح پژوهشی با موضوع طراحی و پیاده سازی الگویی برای مشخص نمودن ظرفیت فروش، تعداد بهینه و جانمایی بهینه نمایندگان بیمه ایران (حقیقی و حقوقی) در مناطق مختلف جغرافیایی بر اساس برنامه نرمافزاری و . . . .
* برنامه های مصوب آتی:
«معاونت برنامه ریزی و نوآوری بیمه ایران» در حوزه برنامه های آتی این مدیریت که در قالب زمانبندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی شده اند، موارد زیر را همزمان با آغاز سال نو به اجرا خواهد گذاشت :
* برنامه های کوتاه مدت:
- بهره برداری از محتوای استاندارد و واحد دوره های آموزشی تخصصی در تمامی رشته های بیمه ای؛
- بهره گیری از نظامات و ابزارهای هوشمند و مجازی از جمله تلفن همراه، پادکست های صوتی و تصویری، شبکه های مجازی و کانال های اطلاع رسانی، پورتال و درگاه های درون و
برون سازمانی؛
- تولید کلیپ، پادکست و فیلم های آموزشی کوتاه مدت؛
- برگزاری حداقل دو دوره آموزشی غیر حضوری با هدف سهولت مشارکت و بهره برداری
نمایندگان و رفع دغدغه های مطروحه در خصوص هزینه دوره های آموزشی الزامی برای تمدید اعتبار نمایندگان (آیین نامه 75 و سوالات پرتکرار بیمه های اتومبیل)؛
- پیگیری مشکلات سامانه جامع آموزش (جام) و اتخاذ تدابیر لازم به منظور اشتراک و تبادل اطلاعات پایه کارکنان در سامانه های منابع انسانی (راهکاران) و آموزش (جام)؛
- پیگیری و تسریع در تصویب و اجرای طرح های پژوهشی و محصولات جدید بیمه ای؛
- توسعه تعاملات آموزشی با مرکز آموزش علمی-کاربردی توسعه کسب و کار سبا در زمینه واگذاری اجرای دورههای آموزشی ذی نفعان؛
- اجرای کارگاه های آموزشی (کار تئوری و عملی توأمان مانند کار تیمی)؛
- توسعه اجرای مدل نوین آموزش با تشکیل میز یادگیری متشکل از اساتید ستادی، استانی، شعب و نمایندگان حائز صلاحیت های تخصصی در تمامی رشته های بیمه گری؛
* برنامه های میان مدت:
- برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی فنی و تخصصی سطح عالی در کلیه رشته های بیمه ای برای تمامی کارشناسان شرکت؛
- بهره مندی کلیه مدیران و همکاران از دوره های آموزشی مرکز آموزش مدیریت دولتی و مراکز تایید صلاحیت شده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور با هدف اجرای الزامات نظام جامع آموزش کارکنان دولت و تحقق سرانههای آموزشی مصوب؛
- شناسایی و پرورش اساتید جدید از میان کارشناسان شرکت؛
- تداوم و استمرار معرفی همکاران مدرس در دوره آموزشی تربیت مدرس و اخذ گواهینامه تدریس از مرکز آموزش مدیریت دولتی؛
- توسعه جامعه هدف و ایفای مسئولیت های اجتماعی شرکت در حوزه آموزش عمومی بیمه گذاران، خانواده همکاران و تمامی ذی نفعان؛
- تامین زیرساخت آموزش مجازی (LMS)؛
- توسعه مدل نوین آموزش (میز یادگیری)؛
- تدوین بسته های تشویقی به منظور توسعه فرهنگ ایده پردازی، نوآوری و خلق محصولات جدید؛
- توسعه تعاملات و همکاری ها با مراکز علمی-پژوهشی از جمله پژوهشکده بیمه مرکزی، مراکز دانشگاهی، دانشگاه جامع علمی-کاربردی توسعه کسب و کار سبا و ...
* برنامه های بلند مدت:
- تامین اهداف و ماموریتهای آموزشی در حوزه آموزش عمومی عموم مردم با طراحی مدل های نوین آموزشی نظیر بازی های آموزشی و . . . ؛
- پیگیری اجرا و پیاده سازی سند برنامه ریزی آموزش و پژوهش بیمه ایران و . . . .