يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
اجتماعی

١۴٠ تصادف اتوبوسی در ٩ماهه اول سال/ کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش اورژانس

١۴٠ تصادف اتوبوسی در ٩ماهه اول سال/ کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش اورژانس
رییس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه در ۹ ماهه اول امسال تا کنون ۱۴۰ اتوبوس و ۱۲۰ مینی بوس تصادف کرده‌اند گفت: در این مدت ۵۸۰ هزار مأموریت ترافیکی داشتیم و ۵٠۵ هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، دکتر جعفر میعادفر ضمن گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: اورژانس کشور سابقه حدودا 4٧ ساله دارد و از سال ١٣54 در کشور تشکیل شد. این در حالی است که در زمان انقلاب حدود 20 پایگاه داشتیم و فقط در چند شهر فعالیت اورژانس برقرار بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در این 4٣ سال پس از پیروزی انقلاب اقدامات موثری انجام شده است افزود: در حال حاضر بالغ بر 3 هزار پایگاه فعال هستند و 50 اورژانس هوایی در کشور فعالیت و به مناطق صعب‌العبور امدادرسانی می کنند؛ همچنین اورژانس موتوری نیز بخشی از خدمات شهری را انجام می دهد. در خصوص پاسخ دهی ١١5 نیز تغییرات اساسی ایجادکردیم. 

میعادفر در خصوص این تغییرات اظهار کرد: پرستاران و پزشکان در دیسپچ مستقر هستند و ضمن پاسخ دائم به سوالات هموطنان اقدامات مشاوره‌ای را نیز برعهده دارند. 

رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: در سالهای گذشته دیسپچ تخصصی برای بیماران قلبی و مغزی راه اندازی شد تا علاوه بر پزشکانی که قبل تر حضور داشتند، متخصص قلب نیز در دیسپچ حضور دارد تا اگر بیماری نیاز به اقدامات مؤثر داشته باشد بتوانیم با اتصال نوار قلب از تشخیص پزشک متخصص قلب بهرمند شویم.

وی اظهار کرد: سالانه بالغ بر 4.5 میلیون مأموریت در کشور انجام می شود و حدود 1200 پایگاه اورژانس شهری و حدود ١٧٠٠ پایگاه جاده‌ای هستند.

میعادفر در خصوص تعداد نیرو های موتورلانس اورژانس و فعالیت آنها گفت: بیشترین فعالیت اورژانس موتوری در تهران بزرگ است، اما برخی دیگر از شهرهای بزرگ هم به این نوع خدمات دهی مجهز هستند. مراحل تامین و خرید نزدیک به ٢٠٠ موتورلانس در حال انجام است که آنها را در ابتدای سال ١4٠١ در کلانشهر ها فعال خواهیم کرد. امیدواریم بخشی از مدیریت زمان را که یکی از چالش های ماست برطرف شود.

میعادفر افزود: حدود 200 دستگاه موتورلانس در تهران فعال‌اند که تقریبا 150 موتور همیشه فعال و 50 موتور پشتیبان هستند.

وی در باره توسعه اورژانس هوایی در کشور اظهار کرد: در ابتدا که اورژانس هوایی راه اندازی شد بیشتر برای پوشش حوادث ترافیکی و مناطق صعب العبور بود؛ اما اکنون با تغییر چیدمان و توسعه شهرها این اورژانس بسیار موثر است، اورژانس هوایی در بحث برف و سیل و به خصوص انتقال مادران باردار نیز کمک‌های زیادی داشته است؛ از ابتدای سال تا کنون بیش از 300 نفر از مادران باردار از مناطق صعب‌العبور توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند.

میعادفر ادامه داد داد: پیش بینی کرده‌ایم در ماه‌های آینده تا 70 پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم، البته هزینه‌های اورژانس هوایی بالا است و نمی‌توانیم توقع داشته باشیم در هر شهر یک پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم. اورژانس هوایی مثل اورژانس زمینی نیست و شعاع عملیاتی خاص خود را دارد.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: برای 50 پایگاه اورژانس هوایی چیزی حدود 250 میلیارد تومان هزینه شده است و از دولت و مجلس درخواست داریم بودجه‌ای برای اورژانس هوایی در نظر بگیرند.

میعادفر ادامه داد: اورژانس از ابتدای سال تا کنون، یعنی در ٩ ماهه اول بیش از 3 هزار مأموریت هوایی انجام داده است که 68 درصد از مأموریت‌ها مربوط به حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی بوده است.

وی در خصوص انتقال عضو پیوندی با اورژانس هوایی گفت: یکی دیگر از مأموریت‌های اورژانس هوایی بحث انتقال اعضای بدن برای اهدای عضو است که از ابتدای سال تا کنون حدود 50 پرواز برای بحث اهدای عضو انجام شده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره مهم ترین چالش پیش روی اورژانس کشور گفت: در اورژانس سه چالش عمده داریم، نیروی انسانی، آمبولانس و بحث فضای فیزیکی چالشهایی است که در اورژانس با آن مواجه هستیم.

میعادفر ادامه داد: با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم چراکه نیرویی که بتواند در بخش فوریت‌ها فعالیت کند نداریم؛ البته امسال قرار شده است که در دانشگاه‌های درجه یک کشور رشته فوریت‌های پزشکی راه اندازی شود و مهم‌تر اینکه در شهرها نیروهای بومی جذب شوند. در برخی از کلانشهر ها نیرو ها از سایر شهر ها می آیند و گاهی به دلیل عدم آشنایی با فرهنگ یا زبان آن شهر، دچار چالش می شویم. 

وی در خصوص کمبود آمبولانس نیز ادامه داد: حدود 4 سال است که آمبولانس جدیدی به ناوگان اضافه نکرده ایم؛ 5 هزار و 500 آمبولانس داریم که 3 هزار آمبولانس آن فوق فرسوده است و بالای 14 سال عمر دارد. ٢5٠٠ آمبولانس نیز بین پنج تا ١٠ سال عمر دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به مشکل اورژانس در خصوص فضای فیزیکی گفت: در کلانشهرها با مشکل جدی برای تأمین پایگاه‌ها مواجه هستیم که بخشی از آن را دولت با بودجه می‌تواند کمک و بخش دیگر هم خیران می‌توانند پای کار بیایند و در کنار مدرسه و بیمارستان ساختن که بسیار هم ارزشمند است به ساختن پایگاه‌های اورژانس هم کمک کنند. 

میعادفر در خصوص تامین اعتبار مناسب نیز اظهار کرد: مردم در اضطراری‌ترین زمان با اورژانس تماس می‌گیرند و تعداد این افراد نیز مشخص نیست. در دنیا اعتبار فوریت‌های پزشکی بر اساس عملکرد تخصیص داده می‌شود، اما در ایران این گونه نیست که پیشنهاد می‌کنیم روند تخصیص بودجه اصلاح شود.

وی با بیان اینکه در اورژانس 24 هزار پرسنل فعال هستند که 21 هزار نفر از این عدد پرسنل عملیاتی هستند گفت: سایر افراد اورژانس در دیسپچ ها حضور دارند. بنابراین اورژانس هزینه اضافی ندارد.


 وی در خصوص حضور اورژانس در بحث واکسیناسیون گفت: خدمات اورژانس خدمات فوریت های پزشکی است اما واکسیناسیون نیازمند یک جهاد بود. اورژانس نیز به این نتیجه رسید که به این میدان وارد شود. تقریباً سه ماه اورژانس به بحث واکسیناسیون ورود کرد و بعد از اینکه شرایط واکسیناسیون در کشور بهتر شد با کسب اجازه از وزیر بهداشت به مأموریت اصلی خود برگشتیم و فعلاً در بحث واکسیناسیون فعالیتی نداریم. البته حالا نیز اگر نیاز باشد به این بحث ورود خواهیم کرد. 

میعادفر در خصوص آماده باش اورژانس در روز ٢٢ بهمن نیز گفت: در روز ٢٢بهمن هر برنامه‌ای را که ستاد کرونا و دولت در نظر بگیرند اورژانس آمادگی دارد و خودمان نیز تمهیدات لازم را پیش‌بینی کردیم. 

وی در خصوص مدت زمان رسیدن به بالین بیمار یا مصدوم اظهار کرد: در شهرهای کوچک 8 دقیقه‌ای و در جاده‌ها 14 دقیقه‌ای به محل حادثه می رسیم؛ در 9 ماهه اول 580 هزار مأموریت ترافیکی داشتیم که 5٠5 هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم. استان تهران بیشترین حوادث ترافیکی را دارد.

وی گفت: در 9 ماهه اول سال تا کنون 140 اتوبوس و 120 مینی بوس تصادف کرده‌اند و حوادث ترافیکی اصلاً شرایط مناسبی ندارد. 


نظرات شما
آخرین اخبار