شاخص بازار- بررسی آمارهای منتشر شده سامانه کدال حاکی از تولید 345 هزار و 392 دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو از ابتدای امسال تا پایان مردادماه است.
این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید 348 هزار و 303 دستگاه خودرو) افت ناچیز 83 صدم درصدی نشان میدهد.
برپایه این گزارش، در پنج ماهه نخست امسال گروه صنعتی ایرانخودرو موفق به تولید 169 هزار و 956 دستگاه خودرو شد.
این گروه صنعتی توانست در این مدت 116 هزار و 502 دستگاه در گروه پژو، 18 هزار و 984 دستگاه در گروه سمند، 20 هزار و هشت دستگاه دنا، 11 هزار و 61 دستگاه رانا، یکهزار و 957 دستگاه هایما، یکهزار و 341 دستگاه تارا و 103 دستگاه پژو 2008 تولید کند.
برپایه این گزارش، جمع تولیدات این خودروساز در پنج ماهه ابتدایی امسال در همسنجی با پارسال (169 هزار و 65 دستگاه) تقریبا بدون تغییر بوده و امسال 891 دستگاه بیشتر بوده است.
آبیپوشان جاده مخصوص در مرداد ماه امسال 24 هزار و 911 دستگاه خودرو تولید کردند.
افت 4.3 درصدی تولیدات سایپا/ صادرات حدود 500 دستگاه خودرو
برپایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور موفق به تولید 131 هزار و 669 دستگاه خودرو شد که شامل 115 هزار و 376 دستگاه خودرو در خانواده تیبا، 9 هزار و 145 دستگاه سایپا 151 (وانت پراید)، 6 هزار و 650 دستگاه شاهین و همچنین 138 دستگاه خودروی صادراتی کامل (CBU) و 360 دستگاه اس. کی. دی (SKD یا قطعات نیمهکامل) بود.
این میزان تولید در مقایسه با پنج ماهه نخست 99 افت 4.28 درصدی نشان میدهد.
نارنجیپوشان جاده مخصوص در مرداد ماه امسال 22 هزار و 411 دستگاه خودرو تولید کرد.
رشد 5 درصدی پارسخودرو
تا پایان مرداد ماه امسال همچنین پارسخودروییها موفق به تولید 43 هزار و 767 دستگاه خودرو شامل 25هزار و 545 دستگاه در گروه Q200 (کوئیک)، 9هزار و 730 دستگاه کوئیک معمولی، هفتهزار و 995 دستگاه در گروه S200 (ساینا) و 497 دستگاه در گروه برلیانس شدند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال 99 رشد پنج درصدی نشان میدهد.
جمع تولیدات این خودروساز در مردادماه امسال هشتهزار و 759 دستگاه به ثبت رسید.
به گزارش ایرنا، بررسی مهمترین برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1400 حاکی از برنامهریزی برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است.
با توجه به تولید 984 هزار و 200 دستگاه انواع سواری و وانت در سال 99، رشد 21.9 درصدی در این بخش پیشبینی شده است.
در همین زمینه، پیشتر «سیدرضا فاطمیامین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خبرنگار ایرنا زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات و قیمت را سه چالش اساسی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: این مشکلات به آن معنی نیست که این صنعت را کنار بگذاریم.
فاطمیامین بیانداشت: عده ای می گویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ما است، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که می تواند به افتخار ملی تبدیل شود.
وی افزود: در همین راستا یک برنامه 2 ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال 1404 خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید هم زمان به تقویت رقابت، اصلاح ساز و کارهای مدیریتی و اقتصادی و افزایش تولید در خودروسازی بپرداریم تا در این صنعت به توفیق برسیم.
وی ادامهداد: برنامه ما تولید 1.6 میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال 1404 به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید 30 درصد آن معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازارهای صادراتی شود.