شاخص بازار- توسعه60 درصدی مسیر بزرگراهی، 25 درصدی مسیر آزادراهی و اتصال بیش از پنج مرکز استان به شبکه ریلی در دولت تدبیر و امید،اگرچه مخارج دولت را افزایش چشمگیری داد اما هدف اصلی یعنی«تقویت اقتصاد ملی» را با اتصال کریدورهای ناتمام و رسیدن جاده و ریل به بسیاری از استانهای محروم تا حدودی محقق کرد.
میگویند مسیر تدبیرِ دکتر روحانی در اجرای طرحهای عمرانی از توسعه زیرساختهای حملونقل، به ویژه ساخت راهآهن و بزرگراهها میگذرد؛ موضوعی که رییسجمهوری هفته گذشته و در مراسم افتتاح 321 کیلومتر بزرگراه جدید از آن به عنوان افتخارات دولت یاد کرد و گفت: «تقویت و توجه ویژه به بخش حمل و نقل از افتخارات این دولت است و در طول هشت سال گذشته در زمینه بزرگراهها، حمل و نقل جادهای، ریلی، دریایی، بندری و بهویژه ترانزیت، کارهای بسیار بزرگی انجام شده است».
3 هزار کیلومتری شدن مسیر آزادراهی کشور در دولت تدبیر و امید
دولت یازدهم و دوازدهم در شروع کار خود تصمیم گرفت رویای ساخت آزادراه افسانه ای تهران- شمال که چندین دولت را به خود دیده بود، محقق کند و در نهایت با ساخت و افتتاح قطعه نخست آزادراه تهران- شمال، مسیر رسیدن به شمال را برای مسافران تهرانی تا 6 ساعت کوتاه کرد.
همین حالا و با وجود پایان عمر دولت، نهاد اجرایی با فعال نگهداشتن کارگاههای بیش از یکهزار و 200 کیلومتر پروژه آزادراهی تلاش دارد تا طول آزادراههای کشور را از 2 هزار و 500 کیلومتر کنونی به بیش از سههزار کیلومتر برساند و در این راستا، افتتاح پنج پروژه آزادراهی به اسم طرحهای «جهش تولید» را در بهار و تابستان امسال در دستور کار قرار داد.
اکنون طول کل آزادراههای کشور 2هزار و 500 کیلومتر است و تا پایان سال 1400 میزان 660 کیلومتر به این مسیر اضافه می شود. گفته میشود که 25 درصد به طول آزادراههای کشور در طول دولت فعلی افزوده شده است و مسیر آزادراهی به سههزار و 100 کیلومتر خواهد رسید.
ایرنا پیش تر در گزارشی با عنوان «شمارش معکوس برای 3 هزار کیلومتری شدن مسیر آزادراهی کشور» خبر داد که چندین پروژه 20 ساله که هر یک پیشرفت فیزیکی زیر 30 درصد داشت با همت این دولت به مرحله افتتاح رسید.
آزادراه منجیل-رودبار، آزادراه خرم آباد-اراک، آزادراه شیراز - اصفهان، آزادراه مرند- تبریز، بخشی از آزادراه حرم تا حرم و منطقه 2 آزادراه تهران-شمال نیز تا پایان1400 افتتاح خواهد شد.
60 درصد مسیر بزرگراهی کشور در دولت دوازدهم ساخته شد
عملکرد دولت در بخش بزرگراهی نیز چشمگیر است و 60 درصد مسیر بزرگراهی کشور در دولت تدبیر و امید ساخته شده است. در ابتدای دولت طول شبکه بزرگراهی کشور 12 هزار و 300 کیلومتر بود که اکنون به 19 هزار و 800 کیلومتر رسیده است. بدین معنی که 60درصد در ساخت بزرگراه رشد داشتیم.
اکنون بیش از سههزار کیلومتر مسیر بزرگراهی به عنوان پروژههای شرکت ساخت، در دست ساخت است که دولت تکلیف قانونی برای تکمیل آن دارد.
قطارهایی که تدبیر و امید به ایستگاه رساند
وزارت راه و شهرسازی در این دوره برای رساندن قطار به مراکز استانها نیز میلیاردها دلار هزینه کرد و سفر با قطار را برای خیلی از ارزومندان محقق کرد. افزایش مسیر ریلی از 11 هزار کیلومتر به 14 هزار کیلومتر، بخشی از برنامه دولت برای اتصال استانهای کشور به شبکه راهآهن سراسری بود که با تحقق آن، قطار به بیش از پنج استان کشور رسید و انتظار 20 ساله مسافرت با قطار برای مردم برخی استانها پایان یافت.
راه آهن رشت، همدان، کرمانشاه، ارومیه و بستان آباد 5 مرکز استانی بود که با تدبیر دولت سوت قطار در آنها بعد از سالها شنیده شد.
ایرنا پیش تر در گزارشی با عنوان«قطارهایی که تدبیر و امید به ایستگاه رساند» وضعیت حمل و نقلی ریلی در استانهای هدف را گزارش کرد.
اکنون نیز پروژه های ریلی زیادی است که در اولویت تکمیل و در آستانه بهرهبرداری قرار دارند که از جمله مسیر ریلی یزد - اقلید در آستانه تحویل خط است. ریلگذاری مسیر ریلی یزد - اقلید در مرحله پایانی است و دولت آماده است که عملیات تحویل خط انجام شود، طول این مسیر ریلی 271 کیلومتر است.
خطآهن بستانآباد-تبریز نیر در ایستگاه آخر قرار دارد. راهآهن بستانآباد به تبریز یکی دیگر از مهمترین پروژههای ریلی کشور است، این خطآهن دارای سازههای بسیار بزرگ از جمله پل باسمنج به طول یک کیلومتر است، در این پروژه برای اولینبار در کشور در ساخت پل از هر طرف 500 متر پیشرانی صورت گرفته که کاری بینظیر در کشور است. فقط برای محدوده 44 کیلومتری ریلی بستانآباد به تبریز مبلغی حدود 2500 میلیارد تومان در نظر گرفته شد، خط به زودی به تبریز و ایستگاه خاوران متصل میشود و از جنوب تبریز به عنوان اولین ایستگاه وارد شهر خواهد شد.
افتتاح 150 کیلومتر از راهآهن چابهار-زاهدان از زاهدان تا خاش نیز در برنامه قرار دارد. راهآهن زاهدان - خاش اولین قطعه از محور ریلی شرق و چابهار محسوب میشود. در آینده نزدیک 150 کیلومتر از این مسیر ریلی افتتاح خواهد شد، کمتر از 20 کیلومتر از مسیر باقی مانده است که به سرعت در حال ریلگذاری است و تا چند روز آینده ریلگذاری این مسیر هم به پایان میرسد و سپس به تنظیم و ریلواژ و زیرکوبی میرسد.
اتصال کردستان به شبکه ریلی با تکمیل خطآهن همدان-سنندج نیز در آینده نزدیک محقق خواهد شد. خطآهن همدان به سنندج که اتصال استان کردستان به شبکه ریلی را به همراه دارد؛ در این پروژه ریلگذاری به سرعت اجرا شده و در حال تکمیل است. زمانی هم برای ریلواژ و تنظیم خط لازم است و پس از آن پروژه به بهرهبرداری میرسد.
دیگر پروژه ریلی اولویتدار کشور، راهآهن رشت - کاسپین به طول 33 کیلومتر است که در حال اجراست؛ 25 کیلومتر از این خط ریلی به زودی تحویل میشود و فقط یک پل باید روی بزرگراه رشت - انزلی ساخته شود که تا چند ماه بعد آماده افتتاح است و تلاش میشود خطآهن رشت - کاسپین تا پایان تابستان امسال بهرهبرداری شود.
راهآهن اردبیل پاییز امسال تحویل خواهد شد؛ این پروژه یکی از بزرگترین و سختترین مسیرهای ریلی کشور است. مسیر 28 کیلومتر تونل، پنج کیلومتر گالری تونل و پنج کیلومتر پل عظیم بر روی درههای بلند دارد. مسیر ریلی اردبیل به عنوان سختترین پروژههای ریلی، برنامهریزی شده است که در پاییز امسال به بهرهبرداری برسد، در حال حاضر حدود 70 کیلومتر از این خط ریلی، ریلگذاری شده است و زیرسازی خط بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.