شاخص بازار- معاون برنامهریزی شرکت ساپکو ضمن تاکید بر عزم جدی برای تامین قطعات ۶۳۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: مطابق سیاستهای گروه صنعتی ایران خودرو، ۳۰ درصد از این رقم تولید به خودروهای جدید از جمله تولید ۵۰ هزار دستگاه محصول تارا، دنا توربو شارژ اتوماتیک و ۲۰۷ پانوراما اختصاص یافته است.
شاخص بازار- معاون برنامهریزی شرکت ساپکو ضمن تاکید بر عزم جدی برای تامین قطعات 630 هزار دستگاه خودرو در سال 1400 اظهار کرد: مطابق سیاستهای گروه صنعتی ایران خودرو، 30 درصد از این رقم تولید به خودروهای جدید از جمله تولید 50 هزار دستگاه محصول تارا، دنا توربو شارژ اتوماتیک و 207 پانوراما اختصاص یافته است.
مهدی ندافزاده افزود: صرفا 9 درصد از تولید سال 99 به محصولات جدید اختصاص داشت اما در سال جاری، برنامهریزی تامین و تدارک قطعات خودروهای جدید که وارد چرخه تولید میشوند، نیازمند عزم جدی زنجیره تأمین و مجموعه ساپکو خواهد بود.
وی از تامین و تدارک 12 هزار شماره فنی قطعه و 470 شماره فنی مواد اولیه در حوزه ورق، قراضه، فولاد آلیاژی و مواد شمیایی در سال 1399 خبر داد و گفت: در سال گذشته و در شرایط سخت تحریم، برنامهریزی و تامین و تدارک حجم بالایی از تولید ایرانخودرو در شرکت ساپکو انجام شد که در حوزه ورقهای فولادی 360 هزار تن، در حوزه قراضه 170 هزار تن، آلومینیوم 36 هزار تن و در حوزه فولاد آلیاژی، 72 هزار تن بوده است.
ندافزاده به تصمیمات کمیته خودکفایی در زمینه برنامهریزی خرید خارجی و امکانسنجی ساخت داخل قطعات، با اشاره به صدور کاردکس گفت: با رصد دقیق درخواستها از مرحله سفارشگذاری تا تحویل به موقع از گمرک، علاوه بر پیشگیری از توقف خط تولید، در سال گذشته، در مقایسه با سال 98 حدود 41 درصد از هزینههای حمل و نقل بین المللی کاسته شده است.
وی خاطرنشان کرد: هزینههای حمل در سال 1398 حدود شش میلیون و 500 هزار یورو بوده که با برنامهریزیهای انجام شده این رقم در پایان سال 99 به سه میلیون و هشتصد هزار یورو کاهش یافته و دستاورد دو میلیون و هفتصد هزار یورو صرفه جویی ارزی، حاصل برنامه ریزی دقیق و کنترل آن است.
ندافزاده همچنین تامین و تدارک قطعات سایتهای خارجی عراق و آذربایجان را نیز در راستای سیاستهای صادراتی گروه در سال 1400 حائز اهمیت دانست و از برنامهریزی تولید 8200 دستگاه خودروی تجاری دیزل در سال 1400 خبر داد که 4500 دستگاه مربوط به واگن هود و هزار دستگاه اتوبوس و 2700 دستگاه مربوط به سایر خودروها است.
وی افزود: در پی تاکید مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مبنی بر ماموریت تامین و تدارک قطعات محصولات دیزل در سال 99 به شرکت ساپکو، رکورد تولید خودروی دیزل در دهه 90 با تولید 3703 دستگاه در پایان سال 99 شکسته شد؛ این در حالی است که در ابتدای سال 99، تولید محصولات تجاری با پنج دستگاه خودرو آغاز شده بود.
معاون برنامهریزی شرکت ساپکو، از ثبت نام 60 درصد از سازندگان در سامانه بهینیاب خبر داد و بر ضرورت مدیریت تخصیص قراضه، آلومینیوم، فولاد و ورق به سازندگان طبق قراردادهای منعقده در سال 99 و رصد بازگشت این مواد در قالب قطعات به چرخه تولید، تاکید کرد و گفت: موضوع کنترل میزان تحویل این مواد به سازندگان در سال 1400 نیز همچنان با نظارت و کنترل دورهای زنجیره تامین توسط ساپکو همراه خواهد بود.
وی همچنین در پی تصمیم نهادهای نظارتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راستای مدیریت مصرف، تولید و تامین ورقهای فولادی مورد نیاز قطعهسازان از طریق ثبتنام در سامانه بهین یاب و خرید از بورس، بر ثبت نام سازندگانی که تاکنون در این سامانه ثبت نام نکردهاند تاکید کرد.