شاخص بازار- مدت فعالیت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دورهای مجلس ساعت 7 صبح پنجشنبه 27 خرداد به پایان میرسد
سومین مناظره انتخاباتی هم روز شنبه برگزار شد و پس از این، آنها تا روز پنجشنبه جاری فرصت تبلیغات دارند.
پس از برگزاری سومین و آخرین مناظره انتخاباتی بین هفت کاندیدای تایید شده شورای نگهبان نظرسنجیهایی انجام شده که اولین نتایج آنها قابل توجه است.
اما در این شرایط کاندیداها تا کی فرصت دارند تا تبلیغات داشته باشند و طبق کدام دستورالعمل میتوانند تبلیغات داشته باشند؟
دستورالعمل تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و اولین میان دورهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اخیرا ابلاغ شده بود که در آن آمده است:
1- دستورالعمل تبلیغات انتخابات 28 خرداد 14001- مدت فعالیت تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی 8 روز قبل از روز اخذ رای آغاز میشود.
2- مدت فعالیت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دورهای مجلس 7 صبح پنجشنبه 27 خرداد به پایان میرسد
3- استفاده از امکانات محلی و در اختیار قرار دادن محلهای مناسب برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها توسط شهرداریها
4- استفاده از امکانات تبلیغی موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده میکنند با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی مثل نشریات وابسته به دولت، در تبلیغات انتخاباتی
5- استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذیصلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنها
6- نامزدهای ریاست جمهوری هر یک حق دارند به طور مساوی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارائه برنامههای خود استفاده کنند. ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از طریق صدا و سیما به عهده کمیسیون بررسی تبلیغات میباشد.
7- توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها از طریق شرکت پست با رعایت چارچوب اساسنامه آن
8- انتشار اعلام نظر شخصیتها (بدون ذکر عنوان و مسوولیت آنان)، مجامع، احزاب و گروههای مجاز در تایید نامزد انتخاباتی با ارائه مستند و مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تایید و حمایت از ایشان
9- نامزدهای شوراهای اسلامی کشور میتوانند در هر منطقه شهرداری یک ستاد تبلیغات انتخابات برای ساماندهی فعالیتای تبلیغاتی خود و طرفدارانشان دائر کنند
10- نامزدهای ریاست جمهوری میتوانند با تشکیل یک ستاد اصلی تبلیغات در مرکز کشور، مراکز استانها و شهرستانها، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری (اعم از خواهران و برادران) نیز با مسوولیت ستاد تبلیغات اصلی هر استان و شهرستان باشند. (به شرط معرفی کتبی مسوول ستاد تبلیغات اصلی استان و شهرستان از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی آنها). ستادهای فرعی باید توسط مسوول ستاد تبلیغات شهرستانی نامزد با ذکر محل استقرار و مسوول مربوطه به فرمانداری شهرستان معرفی شوند
11- نامزدهای مجلس شورای اسلامی تشکیل ستاد تبلیغات انتخابات تنها در مرکز بخش، شهر، شهرستان و هر یک از مناطق شهرداری در شهرهای بزرگ. تبصره: درصورتی که چند عنوان بر هر یک از عناوین فوق الذکر اطلاق گردد در حکم یک عنوان میباشد
12- امحای هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی از شعب ثبت نام و اخذ رای قبل از اخذ رای
13- امکان درج درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای نامزد در آثار تبلیغاتی، مستند به مدارک لازم برای ارائه به هیات اجرایی عندالزوم
14- در انتخابات شوراهای اسلامی کشور، استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچهای، مقوایی، فلزی و یا جنس دیگر با ابعاد حداکثر 70 در 100 سانتی متر
15- در انتخابات ریاست جمهوری سایزی برای آثار تبلیغاتی در نظر گرفته نشده است16- در انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده از هرگونه آثار تبلیغی از سوی نامزدها و طرفداران آنها اعم از کاغذی، پارچهای، مقوایی، فلزی و یا هر جنس دیگر حداکثر تا اندازه 70 در 50 سانتی متر
17- انجام فعالیتهای تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی خارج از قلمرو جغرافیایی مسوولیت خود و همچنین فعالیت کارمندان در خارج از ساعات اداری به شرط عدم استفاده از امکانات دولتی و عناوین شغلی خود
18- استفاده از امکانات محل که بخشداریها، فرمانداریها به صورت محلهای مناسب اعم از ثابت یا سیار برای الصاق یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها معین نموده اند
19- چارچوب اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانهها به شرطی مجاز است که شرایط زیر رعایت شود: الف – ستاد انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام نمایند ب – نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در اوراق تبلیغاتی درج شود
20- چاپ عکس و پوستر حداکثر در دو فرم (دو نوع پوستر کاغذی) و جزوه تراکت و زندگی نامه. نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل پوسترها بلا اشکال است. مجامع و گروههای هر حوزه انتخابیه میتوانند حمایت خود را از نامزد موردنظر کتبا به وی اعلام و نامزد مزبور میتواند حمایت اقشار و گروههای مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگی نامه منتشر نماید
21- برگزاری برنامه سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان
22- برگزاری هرگونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از وزارت کشور یا استانداری
23- برگزاری تجمع انتخاباتی و سخنرانی نامزدها در فضای باز مانند استادیوم روباز، فضای باز مدارس و مراکز آموزش عالی و سایر مراکز مربوط به سازمانها مطابق با شیوه نامه بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رعایت موارد زیر بلامانع است: الف – رعایت فاصله مناسب براساس 8 مترمرب فضای باز برای یک نفر ب – رعایت سقف شرکت کنندگان به میزان حداکثر 30 درصد ظرفیت فضای در نظر گرفته شده ج- کلیه شرکت کنندگان و برگزاری کنندگان ملزم به استفاده از ماسک میباشند د- مسوولان مراسم به گونهای برنامه ریزی کنند که قبل و بعد از مراسم در درب ورودی و خروجی تجمع به وجودنیاید ه – زمان برگزاری مراسم حداکثر برای 2 ساعت برنامه ریزی شود و- رعایت کلیه دستورالعملهای بهداشتی ابلاغ شده درخصوص تجمعات الزامی است تبصره: مسوولان ذیربط در استانداری، مکانهای مناسب و منطبق با شرایط وزارت بهداشت را تعیین و در اجرای این بند به ستاد نامزدها اعلام کنند
24- استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد و … در محل ستاد انتخابات (تبلیاتی) نامزدها. مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هرگونه تبلیغات پارچهای، کاغذی مقوایی، فلزی و سیلک است
25- به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات، شایسته است نامزدها برای تبلیغات از اسماء جلاله، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکتهایی که در معابر یا مراسم توزیع میشود استفاده نکند، زیرا ممکن است اسامی مذکور در معابر و یا زیر پا قرار گیرد
26- نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی، ساختمانها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکین آنها. چاپ زندگی نامه و جزوه نامزدها در روزنامهها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات
27- استفاده از فضای مجازی و لوحهای فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات با رعایت اخلاق انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت در فضای مجازی بلامانع است
28- پخش و توزیع تراکت، بروشور و عکسهای داوطلبان خارج از محیط مسجد، مصلا، مدارس، دانشگاهها و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات