يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳
تولید و تجارت

محورهای بومی سازی در ذوب‌آهن اصفهان

محورهای بومی سازی در ذوب‌آهن اصفهان
ذوب‌آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور، بومی سازی را به عنوان مسئولیت اجتماعی خود در اولویت اصلی قرار داده است و دستاوردهای آن، نه تنها برای این شرکت بلکه برای کل صنعت کشور چشمگیر است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار، ذوب‌آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور، بومی سازی را به عنوان مسئولیت اجتماعی خود در اولویت اصلی قرار داده است و دستاوردهای آن، نه تنها برای این شرکت بلکه برای کل صنعت کشور چشمگیر است.

بر اساس آمار وزارت صمت و بررسی دوازده شرکت بزرگ معدنی فلزی مانند ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، شرکت مس، گل گهر، صنایع آلومینیوم و… از 524 میلیون دلار صرفه جویی در بخش بومی سازی، 27 درصد آن به ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافته است که این دستاورد ارزشمند ثمره به بار نشستن زحمات نسل‌های مختلف ذوب‌آهن از بدو تاسیس این کارخانه مادر صنعتی تاکنون می‌باشد.

سیاست‌های بومی سازی این شرکت در پنج محور عبارتند از تولید محصولات جدید، بومی سازی قطعات، بومی سازی در بخش پروژه‌ها، کمک به شرکت های مهندسی و ساخت داخل و تدوین دانش فنی.

تولید محصولات جدید: به دلیل تحریم‌ها، کشورمان در زمینه زیرساخت‌ها با چالش‌هایی مواجه شد، در این راستا ذوب‌آهن اصفهان با تولید انواع ریل‌های مترو، راه آهن، زبانه سوزن و همچنین تیرآهنH، پروفیل‌های خاص معدن،انواع پروفیل‌ها، کلاف‌های صنعتی برای تولید ابزارها و الکترود، نقش مؤثری در تامین نیازهای کشور ایفا کرده است و در این راستا در سال 99 لوح زرین نوآوری محصول را برای تولید ریل زبانه سوزن به عنوان برترین محصول فولادی ساخت داخل از دانشگاه صنعتی شریف دریافت نمود.

بومی سازی در بخش پروژه‌ها: این دیدگاه سنتی که پروژه از ابتدا تا انتها از خارج خریداری شود دیگر، در ذوب‌آهن اصفهان جایگاهی ندارد و هم اکنون حداکثر ساخت تجهیزات پروژه‌ها در داخل کارخانه و یا داخل کشور انجام می‌گیرد. به عنوان نمونه موفق و بارز، ریخته‌گری بیلت و شمش یک میلیون و 200 هزار تنی است که با آخرین تکنولوژی روز دنیا تاسیس شد و از 1700 تن تجهیزات ریخته گری، 1300 تن آن در ذوب‌آهن و چهار شرکت در شهر اصفهان ساخته شده است و فقط 400 تن تجهیزات از خارج کشور وارد شد،یعنی بیش از 75 درصد از تجهیزات پروژه در داخل ساخته شد.

بومی سازی قطعات: این شرکت همان‌طور که اشاره شد حجم بالایی از قطعات مورد نیازش و همچنین صنعت فولاد را بومی سازی کرده است. یکی از جدیدترین قطعات برای ذوب‌آهن و صنعت کشور، بومی سازی دریچه کشویی پاتیل فولاد بود که سالانه در ذوب‌آهن 500 هزار یورو هزینه برای تامین این دریچه‌ها اختصاص می‌یافت. در حال حاضر هر دریچه کشویی با یک سوم هزینه خرید از خارج، در داخل ساخته می‌شود و تاکنون هر یک از این دریچه‌ها برای بیش از 1350 ذوب نیز در عمل تست شده‌اند. لازم به ذکر است که قبلاً این دریچه‌های کشویی از کشورهای چین، اتریش و سوئیس وارد می‌شدند که به علت تحریم‌های ظالمانه این مسیر مسدود شد و با بومی‌سازی آنها در ذوب‌آهن اصفهان با یک سوم هزینه،دیگر نیازی به واردات آنها نداریم.

در سال‌های اخیر ذوب‌آهن اصفهان با تاسیس شرکت‌های مهندسی و ساخت گام بزرگی در مسیر بومی‌سازی برداشته است و هم اکنون این شرکت‌ها منشا خدمات بسیار ارزنده‌ای نه تنها به ذوب‌آهن بلکه به کل صنعت کشور هستند. ذوب‌آهن همواره از این مسیر خدمات بسیاری را به کشور ارائه کرده و حلقه های وابستگی به خارج را کاهش داده است. ساخت تجهیزاتی چون برج گردان ریخته‌گری که در یکی از شرکت‌های اصفهانی تحقق یافت و یا طراحی و ساخت دریچه کشویی و ساخت گیریبکس‌های خاص و ساخت چرخ محور قطار از نمونه‌های موفق در بومی‌سازی تجهیزات و قطعات است. زمانی کشور به سختی می‌توانست 200 کیلومتر توسعه راه‌آهن در سال داشته باشد اما هم اکنون راه آهن جمهوری اسلامی، با اتکا به توان تولید ریل ذوب‌آهن برنامه ریزی توسعه خطوط ریلی را به میزان 1000 کیلومتر در سال در دست اقدام دارد و ذوب‌آهن اصفهان نیز قادر است برای بیش از 3000 کیلومتر توسعه خطوط ریلی در سال تولید ریل داشته باشد.

کمک به شرکت های مهندسی و ساخت داخل: ذوب‌آهن با قبول ریسک معقول و در اختیار قرار دادن دانش فنی موجود در شرکت تحت همکاری با شرکت‌های داخلی، بسیاری از این مجموعه‌های داخلی را در زمینه‌های بومی سازی و ساخت تجهیزاتی که از خارج وارد می‌شدند یاری کرده است تا توانمندی لازم را در این زمینه کسب نمایند. در این خصوص می‌توان به پروژه ساخت کوره‌های پاتیلی بخش فولادسازی اشاره کرد که ساخت ترانس‌های آن در یک شرکت داخلی در حال پیگیری است و یا برخی قفسه‌های پیچیده نورد که در شرکت های داخلی پیگیری می شود.

تدوین دانش فنی: یکی از اهداف اصلی ما در بومی‌سازی این است که دانش فنی ایجاد شده را توسعه داده و مدون کنیم تا در صورتی که امکان واردات قطعات و تجهیزات در آینده تسهیل شد، توان رقابتی برای شرکت‌های داخلی وجود داشته باشد.


 


نظرات شما
آخرین اخبار