به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، کارشناسان می گویند متا می خواهد کنترل اطلاعات مصرف کننده را از اپل پس بگیرد. تلاش چند میلیارد دلاری متا برای ساخت متاورس و تصمیم سال گذشته این شرکت برای تغییر برندش از "فیس بوک" به "متا"، راهی برای پس گرفتن کنترل اطلاعات مصرف کننده از دستگاههای اپل بوده است. تلاش متا، مشابه تصمیمی است که گوگل در ساخت اندروید گرفت اما به نظر میرسد پروژه زاکربرگ فاقد یک عنصر اساسی است که باعث موفقیت اندروید شد.
تغییر سیاست حریم خصوصی اپل به مدل تجاری فیس بوک ضربه زد
اپل سال میلادی گذشته سیاست حریم خصوصی خود را تغییر داد و دنبال کردن کاربران و درآمدزایی از تبلیغات را برای فیس بوک دشوارتر کرد. مارک زگوتوویچ، تحلیلگر متا در بنچمارک میگوید" اپل در واقع درآمد فیس بوک را کاهش داده است زیرا از نظر دسترسی این شرکت به اطلاعات کاربران اپلیکیشن، منبع اطلاعات عظیمی را حذف کرده است. این تغییر هزینه سنگینی برای متا داشته است.
به گفته لارا مارتین، تحلیلگر فناوری شرکت نیدهام، بیش از 95 درصد از درآمد متا، از دستگاههای موبایل است. مدیر ارشد عملیاتی متا به سرمایهگذاران گفته است سیاست جدید اپل، به 10 میلیارد دلار درآمد کمتر در سال 2022 منجر میشود. هدف متا، گرفتن موقعیت محوری است که تلفن هوشمند اپل در زندگی مصرف کنندگان پیدا کرده است.
اندروید در قیاس با متاورس
گوگل بیش از دهه پیش، اندروید را با هدف رقابت با اپل طراحی کرد. در کتاب سگ جنگی نوشته فرد ووگلشتاین آمده است: این شرکت در سال 2007 عرضه نخستین تلفن اندرویدی را درست چند روز قبل از موعد برنامه ریزی شده، متوقف کرد و آن را بازطراحی کرد تا بیشتر شبیه نخستین نسل آیفون به نظر برسد.
والتر ایزاکسون در کتاب استیو جابز نوشته است: استیو جابز، یکی از موسسان اپل، گویا از معرفی اندروید توسط گوگل که معتقد بود کپی غیرقانونی آیفون است، عصبانی شده بود و آن را محصول سرقت شده خوانده بود.
با این حال، یک تفاوت اصلی بین تلاش گوگل برای فرار از برتری اپل و قمار متا وجود دارد. آمار نشان داد تقاضای مصرف کننده برای محصول گوگل، ناامیدکننده است. در مقابل، اپل یک میلیون دستگاه از نسل نخست آیفون را در مدت 74 روز از زمان معرفی آن، فروخت.
تجربه گوگل نتیجه داد، آیا متا هم به نتیجه میرسد؟
گوگل دید اپل چه مسیری را طی میکند و به توسعه پلتفرم اندروید ادامه داد تا با iOS اپل برابری کند. این شرکت همچنین به سرمایهگذاری در ساخت تلفن هوشمند خود- دستگاهی که میداند مردم میخواهند- ادامه داد. سرمایهگذاری گوگل نتیجه داد و اکنون اندروید، سیستم عامل موبایل برتر در سطح جهانی است.
گوگل دنبال کننده سریعی بود اما سرمایهگذاری متا خطرناکتر است زیرا سرمایهگذاری در متاورس است؛ محصولی که تا حد زیادی آزموده نشده است. به گفته زگوتوویچ، این سرمایهگذاری ریسک بزرگی دارد و ریسک ابتدایی آن این است که در حال حاضر هیچ نتایج ملموسی ندارد.
بعضی از تحلیلگران در وال استریت گمان میکنند متا از این پروژه عقب نشینی خواهد کرد. در حالی که پایبندی به مدل کسب و کار قدیمی تحت سیستم حریم خصوصی جدید اپل، به بهای از دست دادن میلیاردها دلار درآمد تبلیغاتی برای فیس بوک تمام میشود، ساخت دنیای مجازی از خشت اول، ارزان نخواهد بود.
بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، متا بیش از 19 میلیارد دلار ضرر در کسب و کار متاورس از زمان آغاز فعالیت آن در سال گذشته، گزارش کرده است که بسیاری از سرمایهگذاران را به وحشت انداخته است از جمله سرمایهگذاری که در یک نامه گشوده به زاکربرگ، از او خواست جلوی ضرر را بگیرد. ارزش سهام متا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون 70 درصد سقوط کرده است.