به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شاخص بازار؛ 27 اردیبهشت ماه روزی که درسطح جهانی نیزبه عنوان روزارتباطات وجامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین گردیده است و این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی مورد بررسی قرار گیرد.
سیدمحمدحسین استاد، مدیرروابط عمومی بانک ایران زمین اظهار کرد: روز جهانی ارتباطات به دلیل اتفاقاتی که در سطح روابط عمومیها، اقناع افکار عمومی و یا ارتباط مناسب بین مخاطب و سازمانها وجود دارد، نامگذاری شده است. اکنون روابط عمومیها وارد عرصه جدیدی شدهاند و حکمرانی روابط عمومیها با اقتصاد دیجیتال در حال آغاز است.
روابط عمومیها پوستاندازی کنند
وی با بیان اینکه با تغییرات رسانهای و رسانههای نوینی که ایجاد شدهاند، فاصله بین مخاطب و صادرکننده پیام که سازمانها هستند، کاهش یافته و روابط عمومیها نقش بسیار زیادی پیدا کردهاند، تصریح کرد: روابط عمومیها با توجه به این تغییرات باید پوستاندازی کرده و خود را برای دگرگونیهای جدید آماده کنند.
درصد کنشگری روابط عمومیها در اجرای برنامههای بزرگ و کلان بیشتر شود
استاد با بیان اینکه سرعت به روزرسانی روابط عمومیها در کشور ما کند بوده است، اظهار کرد: دلیل این کندی این است که جایگاهی که در گذشته برای روابط عمومیها وجود داشته جایگاه یک روابط عمومی در سطح رئیس سازمان بوده است و عملکرد و شرح وظایفی که داشتهاند، عملا محدود به برخی از اقدامات مدیریتی بوده است، اما خوشبختانه در سالهای گذشته شاهد بودهایم با ورود افراد تحصیلکرده، تجربههای روابط عمومی، تغییر رویکرد و اهمیت آن دیده میشود و برای اجرای همه طرحها، پیوست اطلاع رسانی و روابط عمومی تهیه میشود و این امیدواری وجود دارد که درصد کنشگری روابط عمومیها در اجرای برنامههای بزرگ و کلان بیشتر شود که شاید در برخی از موارد این اتفاق به وجود نیامده است.
به زودی از روابط عمومی دیجیتال رونمایی میشود
وی تصریح کرد: با توسعه سختافزاری و نرمافزاری تمامی شرکتها و سازمانها نقش روابط عمومیها نسبت به گذشته تغییرات بنیادی یافته و همانگونه که اقتصاد دیجیتال به وجود آمده است روابط عمومی دیجیتال نیز به زودی رونمایی خواهد شد و کارآیی خود را به مردم نشان خواهد داد.
استاد درباره نقش روابط عمومیها در بحرانها اظهار کرد: اگر ساختار روابط عمومیها به گونهای باشد که هم نگاه درون وهم برونسازمانی وجود داشته باشد و ارتباط موثری با افکار عمومی از طریق رسانهها ایجاد شود، میتوان در بحرانها نیز نقش موثری ایجاد کرد.
مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین با بیان اینکه رسانهها از جایگاه مناسبی میان مردم برخوردار هستند، تصریح کرد: رسانهها ابزاری مناسب برای انتقال پیامهای درونسازمانی به مردم هستند و مدیریت بحران به طور حتم در اختیار روابط عمومیها است، چون جایگاه مشتریان خود را میشناسند و میتوانند با شفافسازی و انتقال درست مفاهیم یا ابهامهای موجود بحران را مدیریت کنند.
پیشگیری از بروز برخی بحرانها باعملکرد درست روابط عمومیها
استاد خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته روابط عمومیها تنها کمککننده مالی یا معنوی برخی از بحرانها یا رویدادها بودهاند، اما اکنون شاهد هستیم که بسیاری از روابط عمومیهای پیشرفته در کشور توانستهاند بسیاری از بحرانهایی که به اقتصاد کشور یا فضای فرهنگی ضربه میزده است را مدیریت کنند.
وی درباره رابطه رسانهها با روابط عمومیها گفت: شخصا معتقد هستم که روابط عمومیها نباید رسانه داشته باشند و رسانهها باید کارکرد خود را داشته باشند و به تولید محتوا، خبر، جستجو و کنشگری بپردازند و روابط عمومیها زمینهسازی مناسبی برای محتوا داشته باشند تا تولید محتوا، ارایه داده ودیتای مناسب صورت گیرد.
استاد گفت: رسانهها میتوانند تجربه مشتری را به گوش مدیران بانکی یا فعالان و مسئولان عرصه اقتصادی برسانند تا آنها بتوانند محصولاتی جدید با تنوع و گرایشهای جدید ارایه کنند. رسانهها همکار و همیار روابط عمومیها هستند و هیچ روابط عمومی نباید خودش رسانه باشد بلکه باید ا…